fredag 28. januar 2011

Når følelser og digital kompetanse sørger for engasjementet: Hvordan vi vil samtale, samarbeide og være sosiale.

Jeg fortsetter å gjøre erfaringer med bruk av sosiale medier i forhold til nettverksbygging og kompetanseøkning. Det er en bratt lærekurve om dagen. Mye av forskningen denne uken har fokusert på "det sosiale" og bakteppet for at vi tar i bruk sosiale medier i kommunikasjon i stadig større grad. Tidligere blogger har fokusert på relasjonsbygging, nettverk og tilknytning. I denne bloggen vil jeg gå nærmere til kjernen ved å se på kongitive prosesser, kognitiv intelligens, kompetansegap og kulturell kompetanse. Jeg har gått gjennom et omfang av artikler og fagbøker for å hente informason om temaene. De ulike informasjonselementer har blitt notert ned i form av tankekart. Jeg har forsøkt å skissere ut mentale kart som viser tankemønstre som sirkulerer gjennom ulike informasjonskilder, samtidig som de forankrer min kunnskapsutvikling i min "verden" omkring min kompetanseprofil. Jeg har med dette fått ta del i en såkalt distribuert intelligens. Denne intelligensen har jeg vært delaktig i ved å ta ibruk technologien som er relatert til den "sosiale produksjonen" av kunnskap gjennom Facebook, Twitter, ulike forsknings-weber og Linkedin-grupper. Levy har tidligere uttalt (Levy 2000) at "alle vet noe, ingen vet alt og hva hver enkelt vet, kan gruppen nyte godt av". Jeg gleder meg over at antallet facebook-venner, followers og connections øker. Det er også engasjerende å være med i debatter og lese artikler de ulike innspil spinner ut av.

Vi eksperimenterer og henter erfaringer fra ulike kompetansekulturer (grupper, nettsamfunn og bedriftsrelasjoner), hvor vi er inne i en slags "trainee-fase" og hvor vi har muligheter for å raffinere de erfaringer og kunnskap som blir oss til del. Dette er dynamikk som kan beskrives som den sosiale kompetanseproduksjonen (Henry Jenkins: "Confronting the Challenges of Participatory Culture - Media education for the 21st Century, Nordic Jorunal of Digital Literacy, 2007). Vi avgrenser vårt fokus mot å øke våre ferdigheter innenfor kompetanseområder og -organisasjoner som tilsammen vil opprettholde den sosiale produksjonen av kunnskap. Informasjon (innholdet - kunnskapselementet) går frem og tilbake til sosiale interaksjoner. Summen av denne strømmen er kompetanse som er nyansert, korrigert og justert iht kontekst og tema. Dette igjen gjør at vi setter pris på verdien av forskjeller i bakgrunn (hos oss mennesker), erfaring og ressurser, som alt i alt gir oss en pol av kompetanse. Våre ulike erfaringer og ressurser representerer tankemodus, måter å prosessere informasjon og måter å knytte oss sammen med andre for å produsere (mening og kompetanse om temaer) og "sirkulere" kunnskap. Vi blir alle eksperter på vårt, og det er ikke alltid like lett å tolke tilbakemeldinger som "bra nok, ikke noe nytt eller ok om..". Hvem sitter på fasiten?

Samlet sett sitter jeg nå på et enormt overskudd av ny kunnskap om fremdragende kommunikasjon gjennom sosiale medier. Utfordringen blir nå å strukturere og organisere all kunnskapen til  modeller,form og folkelig gjort kompetanseplafform om dette viktige temaet. Denne kompetanseplattformen har strømmet til meg fra de digitale kommunikasjonsteknologiene og til de ulike sosiale gruppene.  Mine, kall det "kulturelle erfaringer" har vokst frem, og funnet sin form, ved proaktiv bruk av Facebook, Nettsamfunn (ex Wikipedia), Twitter, Blogger og grupper i Linkedin. Kompetanseheving; inhenting av informasjon og meningsytring, har funnet sted samtidig med en fokusert  nettverksbygging. Jeg har hatt fokuset på konseptet om interaktivitet og deltagende kultur for erfaringsutveksling og kompetanseheving. Interaktivitet er et resultat av potensialet til de ulike digitale medier, mens deltagelse er en egenskap forankret i vår kultur og behov for å være engasjert og "handle". Gjennom bruk av digitale medier kan vi alle respondere på ulike innspill og samtaler for derigjennom å arkivere, notere og lagre og sirkulere medie/informasjons innhold på nye måter som gir oss en viss troverdighet og innflytelse. Vi oppnår stadig større tillit, og gjensidig tillit etterhvert som relasjonene i de ulike lenker, grupper og nettsamfunn blir sterkere og mer solide.  Et fokus på å øke vår aktivitet i stadig nye digitale medier, tar oss så langt vi ønsker, og gir oss muligheter til å bli klokere, tryggere og dermed se muligheter til å komme stadig nærmere målet.  Hva er ditt mål med å delta i samtale, samarbeid, bidrag, engasjemet og kompetanseheving i grupper og nettsamfunn? Hva er god nok komeptanse når man, som meg, skal demonstrere forståelse for et viktig fagområde, og samtidig komme frem til noen kreative modeller for "hensiktsmessig" kompetanseheving. Jeg kan bare henvende meg til forskningen:

Det er spennende å manøvrere i ulike informasjonsomgivelser. Jeg har vært opptatt av nyanser og muligheter for å øke intelligensen på et så viktig område som kommunikasjon gjennom sosiale medier. Engasjementet er synliggjort gjennom meningsytring og innlegg i ulike sosiale digitale kanaler. Jeg har forsøkt å øke min kognitive kapasitet ved å forsøke å strukturere et stort informasjonstilfang om til hjernekart. Det er spennende å være aktiv i ulike omgiveler med støtte i den gode samtalen og teknologienes potensiale. Verdien av å "være tilstede" og representert med ny teknologi, kan ikke beskrives godt nok. Begrepet ny teknologi inneholder elementene bruk av ny teknikk, erfaringsutveksling, meningsytring og kompetansebygging.  Summen av denne aktiviteten gir oss "rafinert kunnskap" og kollektiv kompetanse som vi igjen kan dele med "nye/andre".

For å oppnå denne tilstanden av " fornyelse", trenger vi å reflektere over hva som er "troverdig og reell" informasjon. Dette er ikke noen ny ferdighet vi trenger å adoptere. Hver og en av oss har en evne til å finne frem informasjon og ta ibruk problemløsning og kritisk tenkning. Samtidig som vi kritisk vurderer informasjonsinnhold/- budskap, kan vi vurdere kilden (kildens fokus og kontekst farger ofte presentasjonen), og fortolke og videreutvikle tekst. Ny kunnskap spinner ikke nødvendigvis ut av denne aktiviteten, men det kan diskuteres hvem som kan vurdere ny kunnskap som "god nok" for dette mediet eller nettsamfunnet (ref kommentarer på Twitter om "bra om.., ikke noe nytt, spennende om.. "osv).

Som en oppsummering og avslutning av denne bloggen: Mitt fokus fokus i all sosialiseringen, nettverksbyggingen og kompetansehevingen er "hva driver oss"? Målet med min informasjonsinnhenting denne uken har vært å se på:
-1) Kunnskap vi trenger for å være kompetente medmennesker i den digitale verden. Vi har ikke bare ny teknologi og forholde oss til, men også en ny offentlighet hvor den nettverksbyggingen og meningsytringene vi tidligere gjorde pr telefon og i møter, nå fremsynes i sosiale medier.  Her har ALLE muligheten til å følge med deg (eller være tilknyttt som det heter..). De ulike kognitive prosesser foregår i et stadig større informasjonstilfang. Dette er både spennende og utfordrende, og gir oss muligheter til å øve inn nye ferdigheter (analyse, organisering, kritisk søkelys og oppsummering)

-2) Behovet for å være sosial blir trolig stadig økende. Dette siste er min vurdering. Med sosiale medier har vi mulighet til å være sosial på nettet, men det betyr ikke at vi ikke trenger å snakke med noen ansikt til ansikt lenger. Vi har forskjellige liv og livsformer. Å være knyttet til noen utenom nettet, vil fortsatt være viktig. Nå har vi fått nye måter vi sosialiserer oss på. Vi knytter bånd og bygger nettverk med medmennesker. Alle har vi et behov for å synes. I dag er det synlig hvor sosial du er og hvor stort nettverk du har. Ny statisikk fra i dag forteller at "gjennomsnittsmennesket" på Facebook har 130 venner. Så kan vi alle vurdere vårt venneantall og finne ut om vi er "vellykket". Nei, jeg vil ikke spinne videre på dette. Jeg er stolt over at Jens Stoltenberg er en av mine Followers på Twitter!!

-3) Behovet for å være tilknyttet og med muligheter for å dele informasjon, opplevelser og underholdning. Samfunnet blir i stadig større grad knyttet sammen i nettverk. Det betyr at vi alle har mulighet til å dele og utvikle kunnskap og kompetanseplattformer sammen. Vi kan være et digitalt medium om vi er mange nok. Som alltid har vi nå mulighet til å melde oss inn i grupper og profilere våre "venner"(jmfr punktet ovenfor). Vi er en viktig aktør (vi som har ambisjoner i hvert fall) i uformellle, så vel som formelle, kunnskapsfellesskap.

- 4) Vi trenger alle en dannelse" i bunnen". Kompetanse er så mangt. Vi lever alle i en delingskultur hvor det å være "kulturell" er et element for å kunne fungere i det nye digitale samfunnet. Vår kollektive intelligens blir prøvet ved å bruke den nye teknologien i nyttige (mer nyttige..?) sammenhenger. I dag MÅ vi kunne håndtere nyanser, forandringer og komplekse utfordringer. Internettet er som et kjøpesenter. Her har vi stor tilgang på informasjon;budskap og kunnskapselementer. Det er viktig for å kunne fungere i denne nye digitale verdenen og offentligheten for å kunne tillegne oss den informasjonen som er tilgjengelig. Hva er "sannhet"? Refleksjon og kildekritikk har jeg tatt opp tidligere i bloggen. I dette kjøpesenteret av informasjonsinnhold eksisterer vi alle gjennom sosiale tilknytninger. Vi trenger å tillegne oss den sosiale dynamikken de ulike grupper, organisasjoner og nettsamfunn representerer. Mer enn noen gang trenger vi å være opptatt av hvordan mediene, omgivelsene og vennene våre oppfatter og forstår oss. Vi deler og gjør oss erfaringer. Mer enn før gjelder det å utvise folkeskikk, dannelse og etiske verdier i vår handling.  Med dannelsesreise mener jeg ikke nødvendigvis å legge ut på en 2 mnd lang utenlandsreise, men utvise fortåelse for at vi er mennesker i ulik kontekst og som vil hjelpe hverandre med informasjonsdeling og sosialisering. Et siste innspill til dette med nettvett og hvordan bli riktig forstått "offentlig": " Alt vi gjør må tole dagens lys!"(fra Hannes's vise).

- 5) Internettet, kan vi konkludere med, er en møteplass. Det er en stor samling informasjosbudskap for alle. Alle kan bidra på sin måte. Vi gjør oss erfaring med det å håndtere teknologien (ikke bare hvordan vi teknisk logger oss på, svarer osv) hvor vi lever og lærer gjennom de nye digitale mediene. I den nye digitale økonomien kan vi utforske muligheter for refleksjon over kunnskapselementer, og vi lærer og justerer oss iht nye premisser for læring. For å kunne kalle det læring, trenger vi å evne å ta imot tilbakemeldinger, ris og ros. Hvordan denne tilbakemeldingen formuleres, er igjen et resultat av sosial dynamikk og mottagers forståelse for oss som personer/mottakere i vår kontekst. Jeg tror ikke noen kommer med negativ kritikk for å være slem, men noen ganger tar følelsene overhånd og overstyrer vår fornuft i å svare iht å bli forstått rett. Vi lever i et følelsenes "marked" og vi må tåle "litt engasjement". Det er selvsagt lettere å kritisere noen du ikke ser. Nei jeg vil ikke mer inn på dette. Fokeskikk og nettvett er det som fortsatt gjelder!

.. så ser jeg frem til en ny uke med stadig mer nyansert og korrigert informasjonstilfang. Jeg ønsker alle mine Facbook-venner,  Followers (@45something) og Linkedin-connections en riktig god helg. I morgen skal jeg vise frem min velferdsside og dra på hochey-kamp på Jordal Amfi. Der skal jeg bivåne min store helt på hockey-skøyter Joakim (min nevø). Gjett om jeg gleder meg til å se han skåre mål (noe han gjør i alle kamper..).
-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar