onsdag 1. juni 2011

Hardt arbeid på veg mot mål. Det er inspirerende når strategi og planer fungerer. Nye strategiske ambisjoner i sosiale medier:-)!

Uke 21 og 22 i Twitterville!

Det er i en gledens rus jeg skriver denne bloggposten. Jeg har akkurat fått full uttelling for min kampanje-plan som startet i begynnelsen av April. Jeg har fått bestekarakteren A på min master-of-management eksamen i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Det er like morro hver gang målene og ambisjonsnivået nås. Ja, for jeg har et image å ivareta, og det står stemplet i min panne:"Flink pike"-syndromet. Nå er det jo mange fordeler med dette syndromet, og de skal jeg fokusere på i denne bloggposten.

Min 4-ukers kampanje, som omhandlet alle sentrale temaer innenfor kommunikasjonsspråket jeg skulle forstå og blogge om (jmfr mine tidligere blogginnlegg), godt støttet av en trenings-og kostholdsplan, skulle vise seg å slå til. Det var viktig for meg å forstå kommunikasjon. Dette siden jeg skal praktisere dette i fremtidige jobber. Jeg har supplert og oppdatert en allerede nyansert kompetanseplattform innenfor kommunikasjon, merkevarebygging og strategisk forretningsbygging med bruk av ny teknologi i endringsprosesser. Det holdt ikke for meg å bare kunne svare på eksamen med utgangspunkt i tidligere eksamensoppgaver. Dette representerer et forskjellig fokus. Jeg vil etterhvert si noe om mine strategiske ambisjoner videre for å forstå kommunikasjon, og proaktiv kommunikasjon gjennom sosiale medier. Veien videre er spennende.

Så da tar jeg suksessoppskriftene i bruk igjen. Nå blir det en drøy måned med strategisk nettverksbygging for å profilere og justere min kompetanseplattform, bli kjent med arbeidsmarkedet innenfor kommunikasjon og merkevarebygging, samt samle på mulige leads og konkrete jobbaktiviteter. Jeg skal finne ut av om jeg skal fortsette som "selvstendig" senior kommunikasjonsrådgiver lokalisert i et kreativt miljø. Jeg vurderer samtidig muligheten for bli ansatt i en stilling hvor jeg kan få brukt for hele min kompetanse, personlighet og kapasitet til å jobbe videre med spennende oppgaver i integrert kommunikasjon og omdømmebygging.

Denne bloggposten omhandler:

1. Siste ukers erfaring i sosiale medier med ditto oppfølging av nettverksaktiviteter. Kjempegod respons!
2. Strategisk Visjon: Etablert i 2003. Nå med supplert og oppdatert kompetanseprofil. Viktige kjerneverdier som viser hvordan ambisjonene blir ivaretatt. Beskrive S-T-R-A-T-E-G-I -S-K assosiasjonene.
3. Ny 6-ukers sommerkampanje: Master-prosjekt i proaktiv kommunikasjon i sosiale medier for virksomheter som er opptatte av et positivt omdømme. Problemstilling og bruk av ny kompetanse i å fullføre Master-of Management i PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Dette blir kjempegøy!

1. Siste ukers erfaring i sosiale medier. Oppfølging av nettverksaktiviteter.

Det er veldig interessant og lærerikt å være aktiv i sosiale medier. Ikke bare får jeg nyttig erfaring med et verktøy som stadig blir viktigere i bruk i kommunikasjon for virksomheter. Både til intern og ekstern kommunikasjon. Men også til nettverksbygging. Vi har bygget nettverk i alle tider. For noen bransjer er det viktig å ha et stort aktivt nettverk for å kunne gjøre jobben, f.eks som kommunikasjonsrådgiver og rekrutterere. Nå er det stadig flere kompetansepersoner som tar sosiale medier i bruk i aktiv jobbsøking. Det er bra, og spennende. Jeg tror vi bare må venne oss til dynamikken med å bli gode til å kommunisere med folk flest, samtidig som vi knytter oss sammen i relasjoner av ulik karakter. De mer "løselige" relasjonene er godt egnet for informasjonsflyt mellom aktørene, samtaler og utvikling av felles mening.

Jeg bruker sosiale medier aktivt i nettverksbygging. Jeg supplerer sosiale medier med samtaler 1-1 over en god kopp kaffe, holde foredrag eller samtaler på kontor - om bruk av sosiale medier. Min erfaring sålangt er at det er en verden der ute med hjelpsomme kompetansepersoner og medmennesker. De bruker gjerne en time av sin tid til å diskutere min kompetanseprofil, finne jobbmuligheter og leads til nye nettverks-kontakter, og til å gi meg gode råd på veien videre. Jeg knytter meg til nettverkspersoner som har sitt nettverk, og som gladelig deler sitt nettverk med meg. Og det er jo slik det skal fungere, som det alltid har gjort. Det er bare det at nå har all denne nettverksbyggingen blitt synlig og offentlig.

Jeg synes det er så spennende å bli - både kjent med, og snakke med nye mennesker. Det er mange eksperter der ute som har uvurderlig mye å bidra med. I denne sammenhengen har jeg lyst til å reflektere over en bloggpost jeg kom over i dag. Det er noen som er mer aktive i sosiale medier enn andre. Dette siste gjelder jo - selvsagt - dem som foredrar (og underviser) om sosiale medier i ulike virksomheter. Det jeg ønsker å reflektere over er at: Jeg synes det blir litt feil at noen påtar seg "oppgaven" med å lage en liste over kompetansepersoner som er dyktige på sosiale medier, og hvem som kan ha noe å bidra med på dette området.

Jeg har troen på at vi alle er eksperter innenfor vår verden, eller boble, eller Twitter-feed, for den saks skyld. Det er jo noen 100-tusener som bruker sosiale medier hver dag osv. Det blir litt feil at noen, og spesielt dem selv og deres "nærmeste", skal utropes til eksperter. Jeg synes vi alle skal være forsiktige med dette. Jeg har mange i "mitt nettverk" jeg anser som eksperter og foregangs kvinner og - menn. De er ikke nevnt i denne såkalte listen over eksperter. Jeg tror at betydelig mange flere kan være eksperter på en slik liste. Jeg vil ikke kunne (eller ville ikke utgi meg på å) utpeke hvorvidt enkelte er større eksperter enn andre, og er dyktigere enn dem som ikke er nevnt.

Nettet befolkes av tilfeldig tilstedeværende kompetente medmennesker. Vi er alle eksperter innenfor vår feed. Jeg vil spesielt få takke mitt nettverk for all kunnskapsdeling og gode råd. Meningen med sosiale medier er vel at vi skal samtale, oppdatere og supplere hverandre. Hvem er egentlig ekspert på dette? Så langt i sosiale medier er dette statusen min:

- 780 venner på Facebook. Stadig flere vil bli venn med meg. Facebook-gruppen Sosiale Medier Executive BI har ikke hatt noen aktivitet på flere uker. Hvordan kan dere da utpeke dere til eksperter?
- 1077 followers på Twitter. 1980 Following. Jeg kaster ut dem som ikke bidrar med noe. Finner stadig nye spennende kompetansepersoner. Har akkurat fått vite at man kun kan ha max 2000 Following.
- 362 connections på Linkedin. Stadig flere vil knytte seg til mitt nettverk. Jeg har 100% respons på mine henvendelser på 1-1-møter "over en kopp kaffe". Veldig inspirerende!
- 26 bloggposter, 14 followers. Dette er fortsatt en akademisk blogg som skal gjennomgå en forvandling til mer kommersiell etterhvert som master-prosjektet er levert og jeg skal jobbe med faget. Håper stadig flere får lyst til å lese denne. Jeg har et langsiktig perspektiv på dette:-).

2. Strategisk Visjon. Etablert i 2003. Nå med supplert og oppdatert kompetanseplattform.

Strategisk Visjon - et ambisiøst prosjekt dette også. Kjernekompetansen baserer seg på veiledning og bistand til virksomheter og kompetansepersoner. Gjennom samtaler og forankring av strategiske aktiviteter ønsker vi å bistå på disse 3 hoved - kompetanseområder. Jeg håper leseren er med meg videre - her kommer det noe markedsføring:

-1. Markedsstyrt forretningsutvikling. Vi bistår forretninger i å utvikle sin strategiske plattform; Visjon, Misjon, Forretningside, Strategiske mål osv slik at det strategiske bidraget i ledelsens beslutningsprosesser blir ivaretatt. På denne, forhåpentligvise proaktive, strategiske plattformen bygger vi aktiviteter som er orientert mot merkevarebygging (virksomhet, prestasjonsteam og konsepter (produkter og tjenester)) og bruk av ny teknologi i endringsprosesser. Spesielt dette siste i lønnsomhetens søkelys. Vi holder fokus på dekningsbidrag etter kommunikasjon - på ulike nivåer.

-2. Utvikle proaktivitet og en påvirkningsstrategi som sikrer et godt omdømme. Dette vil være virksomhetens viktigste våpen i å unngå at risiko blir til krisesituasjoner. Vi tar en gjennomgang av omdømme driverne, som f.eks finnes i RepTrac (produkter og tjenester, innovasjon, ledelse og arbeidsmiljø, etikk, samfunnsansvar og harmoni;kommunikasjon osv). Vi tar innover oss de ulike signaler vi har fått fra omgivelsene og målinger av kvantitative og kvalitative elementer og kommunikasjonsaktiviteter.

Hvilke verdier, assosiasjoner, kommunikasjonsutsagn, meninger og symbolbruk tas i bruk om virksomheten? Dette er mer enn å fokusere på mediadekningen. Er dette samlete etterlatte inntrykk i tråd med etablert eller ønsket identitet? Vi utvikler proaktiviteten gjennom å fokusere på posisjonering og bevistgjøring av læringselementer og signaler fra den oppmerksomheten virksomheten får. Dette er en spennende prosess, som siden skal forankres hos sentrale kompetansepersoner, fagekspertise, ulike prestasjonsgrupper - i tillegg til ledelsen og den "ledende koalisjon".

-3. Utvikle hensiktsmessig kommunikasjonsplattform - pågående kommunikasjon, kampanjer og forankring og sammensetning av kommunikasjonsfunksjonen. Her bidrar vi med fokus på hensiktsmessig kommunikasjon integrert i virksomheten og hva som er nyttig for de ulike kompetansepersonene. Vi vil reflektere over påvirkningsmuligheter i målgruppen(e), hva er god dekning og frekvens i målgruppen(e) når vi støtter oss til medier og hvordan skal nødvendig nettverks- og relasjonsbygging koordineres.

Spesielt er vi interessert i å se hvordan sosiale medier kan tas i bruk i kommunikasjon internt og eksternt i definerte målgrupper. Policy for bruk av sosiale medier og andre retningslinjer som sørger for konsistent kommunikasjon - på den ene siden - og hvordan svare på henvendelser i nåtid - på den andre siden. Hvordan deltar vi i å holde samtalene i gang? Vi fokuserer på mixed -motive i bruk av mediekanaler. På samme måte som vi gjør virksomheten i stand til å ta lærdom av den kunnskapen den blir til del. Dette er et spennende arbeide som er unikt for hver virksomhet, i dennes "marked" av meningsutveksling.

Kjerneverdier i "det å være" STRATEGISK:
Strategisk-> Gjøre strategiske veivalg
Totale prosesser-> Fokusere på helheten og elementene
Risikovillighet-> Se muligheter og "tørre" før andre (i markedet)
Analytisk-> Ta beslutninger basert på fakta og delt kunnskap
Trendy-> Være oppdatert av fremtid og oppdatert kompetanse - lærende virksomhet
Energi-> Være handlingsorientert som gir energi til å skape (gode opplevelser..)
Grundig-> Investere i tid til analyse, diskusjon og læring
Intuitiv-> Stole på magefølelsen når alt annet er tatt i betraktning
Struktur-> Fokusere på målrettet strategiutvikling, planlegging og gjennomføring. Med koordinering
Kreativ-> Være kreativ i vid forstand

3. Ny 6-ukers sommerkampanje. Fra konklusjon, via diskusjon av modell - til problemstilling for master-prosjektoppgave: Proaktiv kommunikasjon gjennom sosiale medier for virksomheter som er opptatte av et positivt omdømme.

Nå er det en drøy måned til fellesferien er over oss. Dette er også et tidspunkt hvor kompetansepersoner og - virksomheter "i stor grad" gjennomfører sin ferie. Det har en sammenheng med skoleferien. Noen er sikkert på jobb, og nettverksbygging er det god tid til i denne pausen. Men - hvem har tid til å ta ferie når et spennende prosjekt venter? Jeg ser for meg å starte min sommerkampanje i midten av juli. Dette tidspunktet er også valgt for å kunne ta inn over meg siste status iht forskning om bruk av sosiale medier i ulike kommunikasjonsoppgaver. Jeg tar på meg fokuset - etter samme suksesoppsktift som den jeg tok i bruk for å fullføre master-eksamen i mai. Jeg ønsker å gjøre dette også for å være "på banen igjen" når forretningslivet tar seg opp igjen etter sommerferien. Og hvem vet: Kanskje jeg har porteføljen full med oppdrag og strategiske kommunikasjons-aktiviteter for ny virksomhet?

Jeg fortsetter mitt engasjement i sosiale medier. Det er givende å kunne være med å bidra til ny kunnskap og stadig flere oppdagelser hos mine nettverksvenner. Kanskje noen studenter trenger noen prosjekt- eller karriæreråd? Jeg er allerede godt i gang med dette, og tar med glede på meg nye oppdrag i bistandens ånd.
Jeg oppdaterer bloggen min og kunnskapsutviklingen i sosiale medier - hver uke. Dette blir spennende. Så da får vi se om ikke det blir en ny A etter denne kampanjen. Jeg gleder meg allrede!!

Ha en strålende Kristi Himmelfart:-)!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar