søndag 12. juni 2011

Kommunikasjon i sosiale medier - sånn rent praktisk. Refleksjoner på en pinsedag.

Uke 23 i sosiale medier.
Nå er snart denne uken over. Og du som dagene flyr. Jeg har stadig vekk henvendelser om kommunikasjon i sosiale medier. Mange er opptatte av det praktiske rundt sikkerhet, ressursbruk (tid og personer) og hvordan man rent praktisk kan opprettholde den gode samtalen uten å overdrive. Jeg gjør meg stadig nye erfaringer i min kommunikasjon i sosiale medier. Jeg setter stor pris på at henvendelsene om bistand blir stadig flere.

Mange spennende aktiviteter har skjedd siden forrige blogg. Jeg har bl.a opprettet en livsstilsblogg. Dette fordi jeg får en del henvendelser om hvordan være aktiv, attraktiv (på mange måter) og med matchvekten inntakt. De som kjenner meg ser at jeg har vært gjennom en ekstrem forvandling det siste året. Jeg deler med glede mine erfaringer sånn rent praktisk med trening, sundt kosthold og den nødvendige aktivitet som skal til for at jeg kan oppnå alle mine målsettinger - på flere områder.

Denne bloggen formidler siste ukes inntrykk fra:

1. Kommunikasjon i sosiale medier. Presisering av problemstilling i master-prosjekt og gode praktiske råd til å ta dette store potensialet i bruk.
2. Gode erfaringer fra samlet nettverksbygging. Hvordan jeg knytter nettverk mot stadig nye jobbmuligheter.
3. Kommunikasjonshuset Strategisk Visjon om hvordan vi knytter til oss kompetansepersoner og kompetansevirksomheter.

1. Kommunikasjon i sosiale medier. Hvordan drive proaktiv kommunikasjon når du vil opprettholde et positivt omdømme. Så langt har jeg kommet.

Det skjer mye i sosiale medier for tiden. Vi er stadig flere som prøver oss frem. Jeg deltar i flere ulike diskusjoner og flyten kan være både konstruktiv og defensivt. Noen ganger er det interessant å se hvordan samtalepartnere kan hisse seg opp og bli personlig kritiske når jeg ytrer en mening som er utenfor den "boksen;boblen" min samtalepartner befinner seg i. Men noen tegn på nettmobbing har jeg heldigvis ikke sett denne uken.

Jeg har store ambisjoner med å være aktiv i sosiale medier. Jeg har en omfattene og breddfull erfaring med ulike kommunikasjonsaktiviteter og -kampajer i alle ulike former for virksomheter - privat, kommunalt og statlig. Jeg bruker Blogg, Twitter og Linkedin til å visualisere min tolkning og råd i faget kommunikasjon. Så langt har jeg også hatt kjempestor suksess med å supplere den sosiale nettverksbyggingen i digitale medier med nettverksmøter, person til person, over en kopp kaffe. Det er mange spennende elementer og strategier som kommer som følger av disse møtene. De gjør meg stadig mer motivert til å engasjere meg i sosiale medier. Min status er sålangt i slutten av uke 23:

- 932 venner på Facebook. Jeg ser at gode venner kommer og går. Det er flere enn meg som en og annen gang rydder opp i vennelistene. Jeg klarer ikke de mange person-intime sjekketriksene noen menn tror jeg vil falle for. Jeg ønsker gode venner og aktivt nettverk. Derfor gleder jeg meg over å kunne hjelpe unge voksne med sine ulike prosjekter om kommunikasjon i medier (helhet - tradisjonelle og sosiale). Jeg svarer på alle henvendelser. Synes det er en god rutine og strategi for å kunne bidra med mitt.
- 1099 follovers på Twitter. Nettverket her kommer og går. Jeg rydder opp og følger av dem som ikke er aktive og bidrar med noe. Dette er det flere av oss som gjør, og det er jo det mest spennende med dynamikken på Twitter: Hvor mange følgere velger deg som følge av de interessante samtalene vi har.
- 373 connections på Linkedin. Jeg har jevnlig kontakt med de jeg ønsker å bli bedre kjent med. Det er mange spennende kompetansepersoner som gladelig deler sine råd og tid til å gi meg gode råd om kompetanseprofil og interessante virksomheter som er opptatt av god kommunikasjon og positivt omdømme.
- 2 blogger og 16 følgere. Nytt av uken er min livsstilsblogg http://living45something.blogspot.com. Et supplement til denne bloggen. Her finner leseren nyttige tips om aktivitet, hensiktsmessig trening og hvordan leve stadig sunnere med tilfang av sundt kosthold og stadig mindre andel av kaffe og andre elementer som forgifter (som f.eks alkohol - et nei, nei). Jeg tar med glede i mot stadig flere følgere.

Proaktiv kommunikasjon i sosiale medier->
Jeg har besluttet problemstilling i master-of-management-prosjektet. Den er "proaktiv kommunikasjon i sosiale medier for virksomheter som er opptatte av sitt positive omdømme". Jeg ønsker å gå i dybden på proaktivitet - å være i forkant slik at risiko ikke blir kriser. Jeg har - heldigvis - aldri måttet lage krisekommunikasjonsplan. Det vil jeg for alltid unngå i fremtiden også. Jeg ønsker å bidra med siste oppdaterte forskning innenfor sosiale medier og "dette med å " ivareta et positivt omdømme - i denne sammenhengen med proaktivitet. Neste uke har jeg planen klar. Og slik jeg har beskrevet dette i tidligere blogginnlegg, så vil jeg bruke skoleferien ut august til å gjøre ferdig prosjektet. På denne måten har jeg prosjektet "i boks" når jeg øker nettverksaktiviteten i jobbsøksammenheng.

Noen gode råd i forbindelse med å kommunisere aktivt i sosiale medier->
Det er mange myter ute og går. Bl.a er dette med ressursbruk et gjennomgående tema. Ja, det krever innsats for å ivareta kommunikasjonen i sosiale medier. Det gjelder å finne en dynamikk som sørger for at virksomheten, eller personlighetene som kommuniserer, bidrar konstruktivt i samtaler uten å overdrive "profileringen" av kompetansen, virksomheten, tjenesten eller produktet. Vi snakker om 2-vegs symmetrisk kommunikasjon gjennom samtaler. Det er det som gjør sosiale medier både unikt og "sosialt". Jmfr tidligere blogginnlegg. Andre og mer tradisjonelle medier er fortsatt viktige støtteverktøy i kommunikasjonssammenheng. Disse er gode på å opprettholde informasjonsflyten. Ønsker vi tilbakemeldinger, kunnskap og med muligheter for å lære, så må vi fokusere på den gode samtalen i sosiale medier parallelt med person-til-person-samtaler.

Noen vurderer samtaler gjennom sosiale medier som det å dele sin intelektuelle kapital online uten å kunne ta betalt. Sosiale medier koster ingenting å bruke, og de er tilgjengelige for alle nyanser av kompetansepersoner og virksomheter til å ta i bruk. Vi forteller en historie , som også kan visualiseres på YouTube. Vi driver merkevarebygging ved å visualisere assosiasjonsnettverket eller kjerneverdiene med tekst og bilder. Den nye digitale teknologien knyttet til web 2.0 gir mange spennende muligheter.

Uansett hva man iscenesetter for å få oppmerksomhet (=kommunisere) så gjelder det for alle virkemidler og mediestøtteverktøy å kjenne til den målgruppen du skal kommunisere med. Om du ikke kjenner kunden, brukeren, forbrukeren, strategiske målgrupper, interessentgrupper eller dine aktivistgrupper - så blir det vanskelig "å treffe" dem med god kommunikasjon. Hva slags informasjonsinnhold er målgruppene opptatte av? Hva leser de? Hvordan skaffer de seg informasjon for å kunne engasjere seg i saker? Hvor skal vi starte å "lytte til samtalen"? Det er mange ting å avklare og gjøre om til strategi og handlingsplaner. Samtidig som vi stadig lytter til samtalen om vår virksomhet (alle kilder ) og vår kompetanse (våre referanser). Det er dermed viktig å kjenne til sine omgivelser. Det er i denne sammenheng nettverkssamtaler er spennende. Å bli kjent med nye kompetansepersoner, finne ut hva virksomheter og bransjer er opptatte av, samt finne frem til evnt beslutningstakere. Personligheter og virksomheter som er på jakt etter hensiktsmessig kompetanse, personlighet, kapasitet og velvillighet. Kjempegøy!!

Det er viktig at vi i alle medier gir hverandre respektfull og positiv oppmerksomhet. Jeg er ikke en "idiot" om jeg er uenig med andre kompetansepersoner i engasjerende saker. Jeg mener bestemt at konkurranse er fruktbart for alle virksomheter, også dem som er inkludert i landbruksoppgjøret. Bøndene klager over at de tjener for lite. Vel - ingen hindrer bønder eller andre landbruk å være lønnsomme og tjene penger. Ingen andre virksomheter får slik støtte til kostnader og inntekter. Ei heller blir beskyttet av skyhøy importavgift. Vi trenger alle å lære oss å omtale andre kompetansepersoner og evnt konkurrenter på en respektfull måte. Noen mangler rett og slett god oppdragelse på Twitter. Vel de blir ikke mine following lenge.

Det er for meg viktig å "keep feeding my brain". Jeg liker å øke min intellektuelle kapasitet i saker og aktiviteter. Engasjementet er stort. Jeg holder min trenings- og kostholdplan også for å kunne stadig vekk øke min kapasitet på viktige fysiske områder. Det har jeg alltid lykkes med. Så hvorfor ikke fortsette å følge sukessoppskriften. Og som jeg har formidlet tidligere på Facebook og i blogg. Man må legge til grunn å jobbe hardt for å kunne oppnå sine mål. Suksess kommer ikke bare "av seg selv uten nevneverdig innsats". Dette med å jobbe hard i nåtid for å kunne høste suksess i fremtid, trenger nok mange å forstå og ungdommer å lære. Det er kjempespennende kunnskapsdelig i sosiale medier - spesielt på Twitter og i Linkedin-grupper.


2.0 Gode resultater fra samlet nettverksbygging. Nettverksbygging i sosiale medier supplert med person-til-person samtaler.

Jeg trives godt med disse samtalene jeg har med mine felles beboere i dette huset. Vi deler informasjon om aktiviteter og saker vi er opptatte av. Og vi er i alle aldre og kjønn. Jeg snakker Mye om hvor inspirerende mine nettverkssamtaler er. Det er mange kompetansepersoner der ute som deler og virkelig trer støttende til. Jeg lærer mye og vi finner nyttige strategier i videre nettverksbygging og kompetanseheving. Noen jobbmuligheter dukker statig opp.

Jeg har disse samtalene hver uke. Og jeg får tilnærmet 100% respons på alle henvendelser. Det er helt utrolig. Derfor er det også viktig for meg å ivareta dem som ber meg om hjelp i ulike aktiviteter. Spesielt morsomt synes jeg det er å hjelpe til med leksene i naturfag og matematikk, eller å bistå studenter og elever med avsluttende prosjekt. Det er mange spennende tema å synke ned i. Jeg lærer også kjempemye av dette. Samlet sett gir dette ny energi til egen master-prosjekt-prosess. Kjempegøy!! For lesere som trenger gode råd, kan jeg anbefale min mailadresse - om dere ikke vil stå frem i offentligheten: hantil@online.no.

Når jeg får en henvendelse, så vet jeg at det er en eller flere mottagere der som ønsker suksess med sitt prosjekt eller råd i ulike fag. Det er fullt mulig å finne frem til gode og unike svar. På denne måten kan vi alle fremstå som oppdatert og ny kunnskap. Vi kan alle lete etter forbedringer hos oss selv. For meg, og andre med meg, gjelder det å fremstå med noe nytt, unikt og med velvilje og høy moral. Vi kan finne annerledes vinklinger slik at vi står godt frem i mengden av våre medstudenter, medelever eller "konkurrenter". Dette er en spennende læreprosess for oss alle. Jeg blir glad innvendig når jeg kan hjelpe til, eller når andre setter av tid til meg og gir meg gode råd. WoW!!


3. Kommunikasjonshuset Strategisk Visjon. Hvordan vi tiltrekker oss kompetansepersoner og spennende virksomheter som er opptatte av å forvalte sitt gode omdømme med god kommunikasjon.

Jeg har hatt den glede av å løse et nyansert antall strategiske problemstillinger for ulike typer virksomheter. Dette har gitt meg gode anledninger til å formidle noe nytt og unikt. Noe som også har gitt de ulike virksomhetene (kundelisten er konfidensiell) mulighet til å fremstå med fornyet kompetanse, strategi og planer, samt aktivitetsprogram med ditto hensiktsmessige kommunikasjon-saktiviteter. Kommunikasjon og relasjonsbygging er sentrale byggestener når ledere skal forankre mål og strategier på ulike nivå i virksomheten. Det er viktig å gi det samlede nettverket rundt de ulike virksomhetene en følelse av "å bli hørt og forstått" og "mulighet til å bidra". Det er ofte enkle virkemidler som skal til for å følge opp de ulike forventningene. Noen ganger en samtale person-til-person hvor jeg som kommunikasjonsrådgiver lytter og forstår, samt engasjerer meg i " deres verden". Det er ikke vanskelig. Slik har jeg jobbet fra første karriæresteg.

Dermed blir det å bygge nettverk, møteplasser og forene ulike enheter i næringslivet i lokalsamfunnet rundt virksomheten en sentral suksessfaktor. Hvor spennende er det ikke å kommunisere og bygge relasjoner samtidig? Stadig få mulighet til å bli kjent med og snakke med nye mennesker og sentrale ledere og politikere. Det er samspill vi snakker om, og vi alle må finne vår rolle i å spille med. Tro meg: Det fungerer godt hver gang.

Vi er alle opptatte av vår fagkompetanse og ekspertise i ulike saker. Å kunne kommunisere og bygge relasjoner er en like så viktig fagprofesjon å kunne utvise. Hvordan skal vi ellers bli enig, få konsensus eller rett og slett finne et aktivitets- og kommunikasjonsprogram som fungerer for våre strategisk viktige målgrupper (i omgivelsene, interessenter, medarbeidere, kunder, forbrukere, brukere osv..)? Dialog, omdømmebygging, profilering, formidling av viktige kjerneverdier omformulert til handlingsstrategier er alle sentrale elementer i forretnings-, merkevare- og næringsutvikling. Uansett hvilket fagområde som er utgangspunktet (i sentrum). Det finnes mange gode "måter" for et nyansert antall virksomheter.

Utvikling, gjennomføring, evaluering, målrettet og aksjonsorientering. Det er mange fine ord å bruke. Det kan vi jo se i stillingsannonser. For å kunne realisere og gjøre jobben bak disse fine ordene, trengs en god breddekompetanse til. Breddekompetansen består av fagekspertise, kommunikasjons-kompetanse og evne til å samtale med alle mulige aktører uten å sette folk som er uenige med oss i en "boks". Vi må i denne sammenhengen inkludere personlighet, moral og velvilje. Vi skal rett og slett utøve et godt Ethos. Jeg tror mange ledere og "selvutnevnte eksterter" (slik jeg oppfatter enkelte på Twitter) har lett for å glemme dette.

Jeg har en refleksjon og det er knyttet til kommuner og deres evne til å se brukernes behov. Jeg tror kommuner må forstå og praktisere brukerbehov gjennom å evne å kunne føre en samtale med sine brukere. Dette er viktig kjernekompetanse som må være på plass før de vurderer å ta i bruk sosiale medier. Hensikten med sosiale medier er å "være sosial", samtale om viktige saker og aktiviteter med alle mulige aktører, holde samtalen i en god flyt og for derigjennom få tak i nødvendig informasjon for siden å kunne tilby aktiviteter (eller rett og slett riktig helsehjelp). Her har kommuner mye å hente!

Det blir spennende med kommunevalg. Hva kommunene egentlig er opptatte av? Og hvem de ser som best skikket til å være politisk ledelse og med ansvar for å gjennomføre sentrale aktiviteter i kommunene. Skal vi ønske oss lykke til?

Da vil jeg ønske mine lesere og følgere en fortsatt god pinse:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar