torsdag 25. august 2011

Høstens vakreste eventyr er i gang. Mange inspirerende samtaler i og utenfor sosiale medier. Tips til engasjerte i valgkonkurransen:-)

Høstjakta er i gang!
Det er torsdag i uke 34 og skolen og arbeidslivet er godt i gang for høstsesongen. Det betyr også mange spennende muligheter for oss som jobber bevisst med nettverksbygging i og utenfor sosiale medier. Jeg har gode erfaringer med slikt, og det er et unikt antall aktiviteter som gjør prosessen mot å finne drømmejobben så spennende. Og det er mange konsepter som rører på seg i sosiale medier. Alt fra enkel kommunikasjon via Linkedin og mail, til omfattende konsepter som tar deg gjennom prosessen fra karriærerådgiving, via utforming av konkurransedyktig CV og søknad, til hvordan gjennomføre ulike møter med potensiell arbeidsgivere. Noen konsepter gir også råd iht å starte opp i ny jobb. De hjelper deg med organiseringen, analysene og målsettingene undervegs. Og de er tilgjengelige døgnet rundt for gode råd og konstruktive samtaler.

Nå er valgkonkurranse i gang for fulgt. Jeg velger å bruke konkurranse fremfor kamp. Dette fordi jeg, i all sympatiseringen med alle som er berørte etter 22.7, mener vi burde bruke ord med positiv klang når vi ytrer oss i offentligheten.


Kunsten å samtale om engasjerende saker og politikk!
Dette med kunsten å føre gode samtaler er viktig for all oss som synes det er engasjerende å kringkaste vårt engasjement i sosiale medier. Og det er jo nettopp delingen av kunnskap, ideer, råd og meninger som er sosiale medier. Vi knytter gode relasjoner til våre samtalepartnere og kommuniserer oss frem til en felles mening. Dette er særlig nyttig å ha fått med seg nå i sluttfasen av valgkonkurransen. Hvordan kan vi ellers debattere om saker som interreserer oss uten om å klare kunsten å samtale? Å stadig være positiv, konstruktiv og bygge hverandre opp gjennom dialog er rett og slett en kunstart. Jeg håper leseren ser at jeg fokuserer på positive samtaler som bygger hverandre opp. Ingen ønsker vel hardtslående diskusjoner hvor det hagler med negative personkarakterestikker og gjetninger på hvilke negative holdninger og handlinger motparten har? Nei, netthets og mobbing aksepteres ikke.

Det er også derfor noen av "oss" ( i det store "vi" i sosiale medier) har kommet frem til følgende råd iht å debattere gjennom gode samtaler på nett:
1. Inviter til dialog og delta selv. Det er engasjerende å samtale om interessante saker og politikk.
2. By på deg selv innenfor den grensen du er konfortabel med. 
3. Velg kvalitet i relasjonene fremfor kvantitet. Det er spennende med et stort nettverk, og relasjoner krever tid. Det er mange interessante kompetansepersoner der ute.
4. Vær bevisst og unngå at uomtenksomhet bestemmer hvordan du oppfattes. Husk impulskontrollen.
5. Behandle dine venner, følgere og connections høflig og tilfør dem verdi fordi de har valt å være dine venner og følge deg. Unngå å kritisere for kritikkens skyld.


Stort engasjement i sosiale medier i valgkonkurransen!
Det har vært stort engasjement i sosiale medier i hele sommer. Vi har diskutert terrorsaken og politikk om hverandre. Nå har vi fokus på politikk og saker ifb kommune- og fylkeskommunevalget. Godt at alle partier er i gang. Det har også vært debatter om ulike utbrudd i media fra ulike partier. Ikke alle klarer mediehåndteringen like godt. Dette er vel en øvelse som er vanskelig. Det er samtidig en balansegang å diskutere politikk på en tydelig og engasjerende måte, samtidig som du skal passe på retorikken slik at man ikke sårer noen unødig. Noen savner skikkelige debatter på områder som innvandring og inkludering. Enkelte politikere sliter nok med litt ettereffekt av terrorsaken, og har tankene rettet mot hva som er politisk korrekt å samtale om for å beholde freden og harmonien i rosenes leir.

Sosial politisk innflytelse ved å ta delingskulturen i sosiale medier på alvor:
Sosiale medier vil måtte få stor innflytelse i valgkonkurransen. Ofte så diskuterer og samtaler jeg politikk og "nyheter" på Twitter eller Facebook før de kommer ut i papiravisen. Politikerne og "alle"(snart mer eller mindre) er på sosiale medier. De fleste sender ut sine meldinger uten å ville diskutere innlegg og spørsmål. Til dette siste er det bare å si: Dette er ikke sosiale medier. Sosiale medier er lytte, dele og delta i meningsytringer og -brytninger gjennom konstruktive samtaler. Vi kan samtale om felles mening;holdning til saker gjennom å erkjenne hverandre som likeverdige samtalepartnere. Det er nettopp denne 2-vegs måten å kommunisere, hvor vi samtidig knytter til oss vennskap, som er sosiale medier. Ren informasjonsutsendelse kan man jo like gjerne gjøre i avisen eller ved DM i postkassen.

Jeg har derfor sluttet å stille spørsmål til politikere som ikke svarer. Det var kuult å følge dem, men jeg føler meg sånn passe teit når jeg i engasjementets ånd stiller spørsmål eller ytrer min mening uten å få respons tilbake. Ser at forskning viser at det nettopp er "gimmicken"; illusjonen av å kunne samtale direkte med kjente politikere, ledere og medlemmer av "eliten" i media og politikken, som bl.a gjør Twitter til et attraktivt sosiale medium. Hvor sosiale er vi egentlig med denne "elitegruppa"?

Mange snakker så stort om at politikere er på Facebook og Twitter sammen med sine velgere, og at det fører til større og bedre demokrati. Men hvorfor er politikere og samfunns-dabattanter egentlig i sosiale medier? Tror politikerne at de kan få Facebook-grupper som løper til stemmelokalet og sender sin stemme på sitt parti bare ved å lufte ut meninger om ulike politiske saker, i det som kan bli til hensiktsmessige samtaler på sosiale medier? Jeg tror nok at vi må ta samtaledimensjonen inn i bevisstheten når vi skal reflektere, og etterhvert evaluere, effekten av å bruke sosiale medier i valgkonkurransen.

Noen råd til å bevare delingskulturen i sosiale medier nå i valgkonkurransen:
Det er forståelig at politikere ikke har tid til å sitte med nesen inn i PC-en hele dagen. Men man kan organisere seg slik at man tar vare på samtalen og de politiske konversasjonene i sosiale medier med de ressursene man har til rådighet. Mange i "elitegruppa" har kommunikasjonsmedarbeidere i sitt team.

Mange fagpersoner har den senere tid forsøkt å komme med gode råd om hvor ofte man skal vare på henvendelser, delta i samtaler og utvikle innhold i sosiale medier. Andre fagpersoner har gitt råd om når - på hvilke dager og tidspunkter- det kan være smart å kringkaste og konversere om hvilke tema osv. Mange partier, kommuner og politiske virksomheter har organisert seg til noe som fungerer, og vi ser at stadig flere kommuner får dette til.

Jeg vil kort ramse opp noen retninger for hvordan man kan holde liv i den gode samtalen i sosiale medier for oss som virkelig engasjerer oss:
- ett innlegg på Facebook om dagen, når du er engasjert. Et innlegg hver annen dag for oss som er "sånn passe".
- være aktiv på morgenen og på ettermiddagen. Ikke sende meldinger hele dagen. Ikke overdrive twitringen med å "være på hele tiden". Det virker desperat. Det er viktig å holde liv i samtalen, ikke overdrive engasjementet, slik at dette kveles.
- svare på alle henvendelser i løpet av dagen. Dette gjelder osgå e-mail. Det finnes mange muligheter for å fortsette konversasjonen. Noen ganger kan det være en ide å snakke sammen ansikt-til-ansikt.
- det viser seg at det er mest engasjement for å dele kunnskap om og samtale om politiske saker midt i uka - på ukedagene.
- mange bruker helgene til å oppdatere nettverket sitt og møter foregår i ukedagene. Det er viktig å satse på kvalitet, og noen ganger må telefonen tas i bruk for oppdatering og avtaler. Jeg hørte senest i dag at "du må bare ta kontakt og ringe slik at vi ikke glemmer deg". Satse på kvalitet!
- det er gjerne ongoing samtaler og ytringer om debatter som vises i TV-mediene. Mange spennende samtaler på Twitter på kvelden. Nyheter som kommer i papiravisen dagen etter. Jeg har begynt å lure på om det er verdt ressursene å abbonere på en papiravis.
- jeg liker å formidle gode erfaringer fra ulike samtaler i og utenfor sosiale medier i sosiale medier. Det er viktig i alt engasjementet å gi hverandre positiv oppmerksomhet.
- mange skriver blogger, avisinnlegg og kommentarer til debatter på web-sider. Enkelte facebook-sider og -debatter formidles på Twitter og Linkedin-grupper.

Vi samtaler på kryss og tvers, og det er viktig å forsøke å streame trafikk til blogger, web-sider og digitale nyhetsmedier med kommentarfelt. Dette blir tilsammen spennende konversasjoner som alle kan delta i. Jeg er enig med dem som sier vi bør kunne fortelle hva vi heter, slik at vi kan stå for det vi mener i offentligheten. Sosiale medier representerer den nye synligheten og offentligheten for alle oss som engasjerer oss i politikk. Og så husker vi reglene - 1. til 5. øverst i denne bloggposten. Da skulle vi alle være godt skodd til valgkonkurransen.

Da er det bare å ønske hverandre lykke til. Jeg kommer tilbake med mer fagstoff og gode råd om hensiktsmessige konversasjoner i sosiale medier. Jeg hører gjerne fra deg om du har noen spørsmål eller kommentarer, eller om du bare vil ha en god samtale over en god kopp kaffe:-). I'll be there:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar