tirsdag 10. mai 2011

Sosial nettverksbygging gjennom sosiale medier. Hvordan kan vi drive aktiv jobbsøking med ny teknologi?

Uke 19 er i gang og jeg er ferdig med eksamen i Master-of-Management PR-ledelse og strategisk kommunikasjon. Ett års studier er formidlet via 3 eksamensoppgaver - skriftlig levert etter 5 timers intens jobbing. Det var kjempegøy!!
Eksamen var bare oppvarmingen til det som nå står for døren: Drive med forskning, kunnskapsinnsamling og utvikle modeller som kan beskrive hvordan virksomheter kan kommunisere for å foredle sitt positive omdømme. På vegen til å finne noen modeller og anbefalinger, skal jeg selv jobbe med kommunikasjon og sosial nettverksbygging gjennom sosiale medier. Da blir det å finne frem nyeste forskning om helheten knyttet til min problemstilling, og samtidig omforme disse til praktisk handling. Jeg har allerede fått flere henvendelser fra virksomheter som ønsker å ta sosiale medier i bruk for å styre kommunikasjon og potensiell relasjonsbygging mot deres web-sider.

Jeg har også hatt anledning til å vise hva som skal til for å rekruttere kompetansepersoner til virksomheter - på den ene siden - og hvordan aktive kompetansepersoner kan drive sosial nettverksbygging gjennom sosiale medier - på den andre siden. Så gjenstår det å se om de to ulike prosessene treffer hverandre.

Det er morsomt å bli spurt om å holde foredrag. Samtidig som det er inspirerende å virkelig finne ut hvordan dynamikken omkring sosiale medier; digitale medier knyttet til teknologiplattformen web 2.0, egentlig fungerer. Gjett om jeg har mye spennende arbeid foran meg fremover.

For å gi leseren et lite innblikk i dette med rekruttering og jobbsøking gjennom sosiale medier kan gjøres, vil jeg at dere blir med meg videre:

1) Hvordan bruke sosiale medier?

Det er fullt mulig å bedrive aktiv jobbsøking og rekruttering med den nye teknologien. For mange av oss er dette med fordelene med å bygge nettverk gammelt nytt. Mange blir overrasket over å se hva sosiale medie-kanaler kan bistå med i denne prosessen.

Det finnes et stort arbeidsmarked som eksisterer i tillegg til det annonserte arbeidsmarkedet i Aftenposten og i lokalavisen. Det gjelder å finne kandidatene og virksomhetene som har en kompetanse man er interessert i å ta i bruk. Den nye web - teknologien representerer en større mulighet for å samtale og knytte til seg et nettverk av kompetanse - personligheter og - virksomheter. Absolutt alle kan finne muligheter, samtale og engasjere seg.

Jeg tror vi alle oppnår mye om vi tar ansvar for egen utvikling og tar i bruk de mulighetene sosiale medier representerer. Det er fullt mulig å nå våre målsettinger med de ressursene vi er utstyrt med. Vi kan alle utnytte og øke vår mentale kapasitet (mindfullness). En god profil sammen med god kunnskap om sosiale medier, er et stort potensiale. I dette "arbeidsmarkedet" finner vi et mangfold av kompetanse, personligheter som samtaler og konverserer om ulike saker, og vi finner kapasitet av ulike slag. Det er et stort mangfold hvor de som har godt kjennskap og stor arbeidskapasitet vinner venner og finner nye spennende jobber. Kan vi la være å ta dette potensialet i bruk?

2) Hvordan skape engasjement og godt "etterlatt inntrykk" i sosiale nettsamfunn?

Vi alle har stor nytte av å forstå hvordan vi medmennesker snakker sammen og samtidig bygger relasjoner til våre "tilfeldige andre venner, bekjentskaper, kontaktpersoner, følgere osv". Å søke jobber og finne aktuelle kandidater til definerte stillinger, er en avensert kunst. Mitt råd til alle parter er å bli gode til å markedsføre egne tjenester og kompetanse, for deretter å bygge nettverk i sosiale medier. Det er ikke bare enkle "etterlatte inntrykk" som gjelder, men world of mouth.

Dersom vi posisjonerer oss riktig og finner vår unike kompetanse, så er det liten konkurranse å snakke om. Merkevarebygging gjelder for personer, grupper, selskaper og andre organisasjoner i det store nettverkssamfunnet. Samfunnet er knyttet sammen i nettverk gjennom ulike sterke og svake tilknytninger og bånd. Det har jeg snakket MYE om i tidligere blogginnlegg. Det gjelder også for dem som er ute og søker lykken i å kunne fortsette sin karriære i en ny virksomhet (med positivt omdømme).

Internett har uante muligheter. Vi mennesker har hatt gode samtaler og knyttet oss til kontaktnett hele livet. Nå er det mulig å gjøre nettopp dette i full offentlighet. Sosiale medier gir oss "vanlige dødelige" en ny synlighet med muligheter for å få positiv oppmerksomhet, og det å vise til god samtalekunst og dele kunnskap. Vi trenger påfyll på alle måter og det er spennende å dele kunnskap, formulere innspill og blogger, samt å kommentere og videreforedle andres innspill og innhold i blogger. De nye digitale sosiale mediene gir oss mulighet til å kommunisere 2-vegs med den symmetri og asymmetri som trengs for å bli sett og forstått på en god måte. De nye nettmulighetene tar vare på det at vi mennekser lever i sameksistens med andre personligheter, grupper og lokalsamfunn i nettverkssamfunnet.

World of Mouth: Det samlete etterlatte inntrykk som blir oss personligheter til del som følge av at vi kommuniserer og bygger relasjoner til hverandre i nettsamfunnet. Det er mange ulike samtaler og former for meningsutveksling. Kommunikasjon er jo alt vi iverksetter for å få oppmerksomhet om det budskapet vi produserer i samtalene. Dette gjør meningsbrytingen spennende, og de ulike tilknytningene er enten løse eller tette bånd. Det kommer an på selve konverasjonen og situasjonen den forekommer i. Det samlete etterlatte inntrykk, eller world og mouth, bør være på pluss-siden om det skal komme til nytte.

3) Hvordan kan vi så nå målet med de ressurser vi har?

De viktigste funksjonene i sosiale medier er informasjonsinnhenting ( og - deling), deltagelse i samtaler og engasjement. Vi kal alle la oss engasjere i viktige saker. Og særlig i å bygge opp en ny karriære innenfor et nytt fagområde. Til dette hører det med et aktivt nettverk. Det kan vi få til ved å ta Linkedin aktivt i bruk. Dog er det et par elementer som må til før vi er klar for å samtale.

Godt forarbeid er viktig for å kunne komme godt i gang med å kommunisere og knytte oss til kompetansepersoner for å nå målet vårt.

Første steg: Starte med en evaluering av egen kompetanse, personlighet og kapasitet. Man kan gjøre dette med å snakke sammen og ved å skrive inn sitt navn på Goolgle Serach. Det er overraskende mange ganger å se hva som havner på Google. Det heter jo nå: "What happends at Vegas, stays in Google".

Steg to: Når vi har kompetanseplattformen klar, så gjelder det å forsøke å se helheten med å finne ut hva som er din unike kompetanse og personlighet. Vi har alle gjort oss erfaringer fra tidligere arbeidsoppgaver og strategiske prosesser. Noen av oss tar master-eksamen etter ett års studier for å kunne være oppdatert innen sitt fagområde. Mulighetene er mange for å være unik og kunne tilby det nye virksomheter - i den nye offentligheten - er interessert i . Gjensidighet og verdiskaping er viktige elementre i sosial kompetansebygging.

Når vi velger målgrupper, møteplasser og medier: Som alltid trenger vi å kjenne markedet og dynamikken. Vi kjenner selvsagt til den bransjen hvor vår unike kompetanse (-personlighet) har noe av verdi å tilby. Så gjelder det å finne ut hva som kan støtte oss i arbeidet med å nå frem til interessante kompetanse-virksomheter. Hvor skal samtalene foregå? Jeg vil si i avtagende rekkefølge: Linkedin, Linkedin-grupper, 1-1-møter, Twitter, blogg,  e-mail og Facebook (ikke glem å slette de lite flatterende bildene).

Når vi har oversikten over møteplasser og målgrupper av virksomheter: Da er det på tide å spisse sin formulering av kompetanseplattform og våre digitale historie. Det er uendelig mange årsaker til at man er aktiv på jobbmarkedet, eller kandidatmarkedet, for den del. De ulike virksomheter, daglige ledere, bemanningsselskaper og rekutterere er en manfoldig forsamling. Dette er ikke ensartede grupper med definerte beskrivelser. Nei - da: Vi er alle medmennesker som samtaler for å få oppmerksomhet. Intet mer eller mindre!!

Så: Hva slags effekt er du på jakt etter? Det er spennende å knytte kontakter og bygge nettverk. Vår sosiale hjerne er skrudd sammen for at vi nettopp skal trives med dette. Vi lever jo i sameksistens, og vi er alle sosiale konstruksjoner. Jeg har snakket MYE om dette i tidligere blogginnlegg. Det er et mangfold av effekter av sosial nettverksbygging i sosiale medier: Nettverkskontakter, ny kunnskap, innsalg, spennende meningsutveksling og signaler om hvorvidt vi har en oppdatert og unik kompetanseprofil. Vi bidrar alle på vår måte med råd og verdier til gjensidig nytte. Ny kunnskap og ideer, nye venner, justert identitet, vi vil behage og overbevise, og vi kan ha mulighet til fortolke holdninger og atferd. Ja alle disse akademiske temaene jeg har beskrevet og reflektert over i tidligere blogg innlegg ->:-D

4) Så det er det bare å gripe sjansen!

Det er selvsagt at vår kompetanseprofil skal være interessant, unik og være relevant for de målgruppene (personligheter og virksomheter) vi ønsker å nå. Den digitale endringskraften ligger i at vi skaper innhold i samtalene sammen og for hverandre. Vi deltar gjennom vårt engasjement i interessante temaer og problemstillinger. Vi knytter kontakter til hverandre samtidig som vi konverserer. Det gjelder da å bygge en gjensidig plattform av tillit for å kunne samtale oss frem til gjensidig nytte, harmoni og større behag. Dette er en avansert kunst. Dette går greit om begge parter tar ansvar for å få til og bli engasjert gjennom gode samtaler. At den ene har en posisjon over den andre, kan tillate seg negative personkarakterestikker eller driver med annen destruktiv atferd, er IKKE det sosiale medier er til for. Denne formen for å demonstrere er asymmetri som ikke fører noe sted, bare ubehag og dårlig samarbeidsklima.

Det som driver oss alle medmennesker til konstruktive samtaler, er det sosiale illusjonen vi får at å TILHØRE en gruppe eller nettverk. Jeg vil derfor avslutte med å fokuset mot følgende senderegenskaper for oss som er opptatt av å konversere og knytte nettverk for å nå våre mål:
- vis frem en troverdig kompetanseprofil - den ekte. Ikke den konstruerte som skal "selges"inn. Være deg EKTE selv.
- vis tilbørlighet til å fortelle sannheten. Digitale medier fremmer symmetri: åpenhet, gjennomsiktighet, gjensidig nytte og positiv oppmerksomhet. Å skule evt negative egenskaper kan fort bli avslørt om du forholder deg lukket til dine verdier og negative egenskaper.
- vis deg frem som den attraktive personligheten du er. Finn ditt beste, hold deg i form og i aktivitet. Det hjelper å se profesjonell og ekte ut. Kroppspråk, effektiv flyt i samtalen og utseende skaper gode assosiasjoner hos den du samtaler med. De umiddelbare etterlatte inntrykk skal samlet være positive. Det betyr også at nettmobbing av ulike karakterer er et dårlig sjakktrekk.

Ja - hva kan jeg si. Lykke til! Jeg formidler mer om profesjonell forretningsutvikling gjennom Linkedin og blogg i fremtidige blogginnlegg. I mellomtiden er det bare å sende evnt spørsmål og ønsker (samtaler, foredrag, prosjektdiskusjon..) til hantil@online.no. Vi samtales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar