tirsdag 7. september 2021

Den viktige digitale transformasjonen - fra ord til handling.

 Hvem er vel ikke opptatt av digital transformasjon?

Digitaliseringen av samfunnet handler om å bruke muliggjørende teknologier til å skape nye virksomheter og endre gamle. Vi må alle fortsette arbeidet med å skape innsikt som gjør at vi får en opplyst diskusjon om hvilke muligheter og utfordringer den nye digitale muliggjørende teknologien gir. Hvordan bruker vi muliggjørende teknologier til utvikling i hele verdikjeden av vår virksomhet? Ikke minst: Hvor raskt må denne digitale transformasjonen gjøres?


Hvem vil vel ikke jobbe aktivt med digital kommunikasjon? 

Det er bare å spørre en hvilken som helst student som skal ta bachelor i Markedsføringsledelse. Alle disse superkandidatene som er flasket opp på sosiale medier og Instagram hvor de jobber aktivt for å få tilbakemeldinger i form av "så fin du er - så flink du er! Fine du" .

Kjenner vi/de til det faktiske potensialet?  Potensialet med den symmetriske dialogen mellom likeverdige aktører? For å dele kunnskap og skape mening?  Har virksomheter kompetanse til å ta i bruk den digitale nettverksteknologien? Min forsknings- og erfaringsbaserte kompetanse som følge av ansvarlig leder for utvikling av strategiske merkevarer og endringsprosesser hvor det å ta i bruk ny muliggjørende teknologi har stått i sentrum (ca 50 i antallet):


Steg - 1) Den viktigste digitale transformasjonen handler om:

  1.  Motivasjon med tydelige forventninger, mindset til å utvikle hele verdikjeden mot definerte mål og resultat. Hva innebærer det å ta i bruk den digitale nettverksteknologien? Hvilken utvikling av organisasjon og roller vil være relevant?
  2. Bruke ny muliggjørende teknologi og kompetanse til å fornye sine tjenester, produkter og administrative systemer.
  3. Ta steget ut og gjennomføre endringsprosesser som skaper læring i hele verdikjeden. "For alle som jobber her". 
  4. Praktisere godt lederskap fundamentert på god sosial kommunikasjon. Dialogen mellom likeverdige aktører - utenfor sosiale medier.
  5. Merkevarebygging og kommersialisering med tydelig posisjon.
  6. Posisjonering som skaper avstand til konkurrenter og bygger gode relasjoner mellom viktige aktører og motiverer ansatte til å gjøre sitt beste!
  7. Utvikling og innovasjon er basert på lønnsom drift. All utvikling bidrar til økt lønnsomhet.
  8. Fremoverlent mindset som sikrer gode relavante løsninger mot definerte mål. Konflikter må løses i  "nåtid slik at vi løser nye utfordringer neste gang!.
  9. Godt medarbeiderskap med "selvledelse", handler også om at ALLE tar ansvar for sin egen utvikling og gode helse (folkehelse - aktiviterer som bygger god helse).
  10. Jobbe for at arbeidsmiljøet er fokusert på  motivasjon, prestasjoner og resultat. De hybride løsninger på Kontoret (hjemme - ute) skal støtte dette fokuset.

Tydelige verdier og "familiefølelse" må være forankret i virksomhetens DNA og kommunikasjonskultur. Praktisere kjerneverdien "vi skal behandle mennesker slik vi ønsker å bli behandlet". Når "VI skal behandle hverandre og kundene på en varm, vennlig og informativ måte".

I dag går utviklingen fortertere enn noen gang. Det er derfor viktig at ansatte og gode relasjoner har fokuset mot å finne gode løsninger på kort og lang sikt. Samtidig må ansvarlig ledere på alle nivå kjenne til at "vi mennesker er fra naturens side skrudd sammen for å være imot endring. Hjernen er skrudd sammen motivert for å fokusere kritikk og sladder. Det er derfor viktig å gjøre tiden i denne MOTVINDEN så kort som mulig"!


Steg - 2) Utvikling av næringer, lønnsomme grønne forretninger og jobber:

  1. Digitale løsninger er morgendagens teknologi. Det handler om så mye mer enn kommunikasjon i sosiale medier. Vi må samtidig bli mye bedre på samtaler utenfor sosiale medier for å lykkes!
  2. Næringer og virksomheter opptatte av fremtiden jobber med  HELHELTLIG fokus på å ta i bruk ny muliggjørende teknologi (digitale løsninger?) og kunnskap. 
  3. Endringsprosesser og muligheter for å lære er normalen. Læring er mer enn kursing og opplæring. Læringen foregår på 3 ulike nivå, og handler om å utfordre og forbedre: 
    1. single-loop: tjenester og tilbud av produkter, 
    2. double-loop, organisasjonsutvikling som støtter nye løsninger og dialog med kunder.  
    3. triple-loop, kjerneverdier som sikrer god kommunikasjon- og prestasjonskultur for definerte målgrupper.
  4. Dette er såkalte "ongoing" prosesser! Det betyr at dette fokuset må være godt forankret hos alle ansatte. Sammen med at alle forstår sitt bidrag og rolle!
  5. Ansatte i hele verdikjeden må involveres. Endringsprosesser gjennomføres med mindset/fokus på utvikling "oven-fra.-ned, neden-fra-opp og innen-fra-ut". Det handler om å sikre at energien går i samme retning!
  6. Ledelse og godt lederskap på alle nivå handler om god sosial kommunikasjon i nåtid. "Har du ikke tid til å kommunisere, har du ikke tid til å lede".
  7. Bevisstheten om at "kompetanse først har verdi når den deles i dialog mellom likeverdige aktører" må forankres i hele organisasjonen. Uansett faglig bakgrunn, rolle og alder!
  8. Kommunikasjonsatferden må være fremoverlent og basert på kjerneverdier som er godt forankret i hele organisasjonen. Det er viktig å se fremover og løse evnt konflikter raskt og ryddig. 
  9. Dette fokuset må samtidig ivaretas av Kundeservice. Da bør man diskutere bruken av Chatboot. Hva med å være unik og annerledes mht kundeservice?
  10. Selvledelse og Medarbeiderskap - hva betyr det for hver enkelt HOS OSS? Viktige samtaler som sikrer et arbeidsmiljø med fokus på arbeid, prestasjoner og resultat.
Viktig å erkjenne at vi er ulike personligheter der vi involverer oss og forstår teknologi og kunnskap med ulike perspektiver. Vi har alle et ståsted og vi kan alle utvikle oss for fremtiden. Det gjelder uansett dagens kunnskapsnivå, alder og motivasjon. 

Vår hjerne er plastisk og den endrer seg hele tiden.  Det er derfor viktig å sikre god forankring av potensialet ved å ta i bruk ny  muliggjørende teknologi. Jmfr punkt 3 og 4. Moderne grønne lønnsomme virksomheter er både inkluderende og mangfoldig mht til kompetanse, erfaring, alder, kjønn, etnisitet, evn behov for tilrettelegging. 

Verdier og verdiskaping er et mangfoldig begrep og er ikke begrenset til den agile digitale generasjonen som er vokst opp med sosiale medier. Det er viktig at ansvarlig ledere forstår og setter inn relevante tiltak for å få til en fruktbar fremtid for selskapet og dens ansatte. 


Steg - 3) Det er mange veier til relevant kompetanse og mål!

  1. Viktige strategisk helhetlige prosesser knyttet til å ta i bruk morgendagens tekonologi handler om å organisere disse i prosjekter som involverer hele organisasjonen. Skape et velfungerende læringsnettverk! 
  2. Endringsprosesser handler om å stå i motvinden av motforestillinger krydret med mestring av viktige utforende oppgaver knyttet til driften og vedvarende utvikling. God flyt = jevn dialog!
  3. Endringsprosesser må forankres bredt. Slik at man sikrer god relevant tilflyt av informasjon og kunnskap for å sikre en plattform å formulere råd og ta beslutninger - basert på det potensialet som hele organisasjonen besitter. Jmfr punkt 2.  
  4. God kommunikasjon sikrer relevant tillit og tilknytninger, og ikke minst læring er krevende arbeid for alle  --. Ansatte og ulike aktører som er viktig for at virksomheten og fagmiljø skal nå sine målsettinger/resultat. 
  5. Vær bevisst att ansatte og ledere er hele mennesker. Kommunikasjonsatferden må sikre gode arbeids- og ytringsmiljø for alle ansvarlige ledere og ansatte.
    1. Fokuset på å ta i bruk fremtidens teknologi og kunnskap, handler også om å være bevisst på at all utvikling skjer på hjernens premisser. Da trenger vi ansatte som deltar i "aktiviteter som sikrer gode helse" - i fritiden om dette ikke lar seg gjøre i arbeidstiden. 
    2. God helse for fremtidens arbeidsplasser og virksomheter, handler også om å være bevisst bruken av skjermer hos ansatte. Overdrevent skjermbruk kan resultere i psykiske lidelser som depresjon og angst samt muskel-og skjelettlidelser av stillesittende arbeid hele dagen. 
    3. Et mindset som sikrer god ONGOING fokus på utvikling og innovasjon er opptatte av ansattes helse. Det er viktig at disse deltar i fysiske aktiviteter og trening som sikrer "god mentaltrening som gjør meg sterkere enn hverdagen min"
  6. Ta i bruk potensialet til sosiale medier i kommunikasjonskampanjer internt og eksternt. Viktig å sikre den gode samtalen og finne frem til budskap som treffer definerte målgrupper der i der til daglig. Se til bildet!
  7. Hva skaper viktige verdier hos oss? Hvem - hvor?

Alt dette fokuset på utvikling og innovasjon. Det krever mye av hele organisasjonen. Men er det egentlig noe alternativ? Så er det viktig å se at progresjonen svinger i sinus-svingninger og er så absolutt ikke lineær. Når vi jobber med å venne oss til fremtiden, handler det også om å kvitte seg med alt vi ikke vil ha med oss fra fortiden. 

Da blir vi stilt overfor en prosess hvor hjerne skal jevne ut sine tilknytninger til en likevekt. Denne prosessen vil oppleves som en "sorgprosess over det som var" og kan oppleves som en trist og mørk tilværelse. En stund. Det handler ikke om en depressiv lidelse. Dette er en del av livets harde skole. Alle vi som har gått den veien og levd etter "tæring etter næring". Gjerne utenfor sosiale medier. Vi kan stå i motstanden og jobbe med stressmestring. Slik at vi fort får energien over på en mer positiv og farbar vei. "Steg- for steg, hver dag. Dag for dag, hele uken - Hele året!"

Vel vitende om at hardt arbeid, krever hard trening hver dag. Om man mangler motivasjon, så er disiplin viktig for fremgangen. Det er min erfaring!

Verdien av å ha vokst opp med, ha bred erfaring med god kommunikasjon utenom sosiale medier. Finnes den?

Jeg er en av dem med praktisk erfaring med å jobbe med å ta i bruk ny muliggjørende teknologi og kunnskap for å realisere - tilby markedet fremtidens tjenester og produkter innenfor ulike områder. I dag er den digitale nettverksteknologien morgendagens teknologi. Sånn cirka ganger 50.

Jeg er godt skodd. For ikke å snakke om supermotivert til å jobbe med nye kunnskapsbaserte og teknologiske utfordringer.

Har du sett min oppdaterte Linkedin-profil? Skal vi ikke bare ta en prat?? 











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar