mandag 23. september 2019

Har du mot nok til å tørre å satse på en som virkelig har fått testet ut sin sårabarhet, verdisett og selvfølelse etter et møte med den harde veggen?

Kampen for å komme tilbake etter å ha feilet - gått på den harde veggen (på trynet?) er den samme for alle oss som har lykkes med å komme bedre tilbake i en forbedret versjon.

#jobbsøk #nettverk
Nettverkssamtaler er en risikosport for alle oss som har "hatt en annen aktivitet en periode", fortolket som "utradisjonell ansettelse" i eget selskap:

Vi som er tilbake fra en "annen aktivitet", er villige til å vise vår sårbarhet, også siden vi er godt trent i prosessen med å reise oss igjen. Jeg tørr å satse og gjøre meg sårbar atter en gang. Jeg har utviklet min evne til å lede, mitt potensial, kreativitet, mot og sann glede over å lykkes. Sa da kan jeg rett og slett agere bedre med verden enn jeg gjorde før. Å feile eller møte med den harde veggen, er ikke noe tap, men en faktisk evne til å møte opp, bli sett når man ikke har kontroll over resultatet. Fremtiden er spennende å kaste seg ut i.

Takk til alle kompetansepersoner i mitt nettverk som har hatt en samtale med meg. Og selvfølgelig takk til alle som ikke svarer på mine henvendelser. Dere gjør meg bare mer motivert til å lykkes med å komme tilbake i full jobb igjen. Jeg har en egen evne til å analysere alle samtaler og summen er helt unike bidrag til min jobbsøkeprosess med å spisse min unike kompetanseprofil, personlighet og samfunnsengasjement. Takk skal dere ha alle sammen! Jeg er ivrig til å blogge og legge ut poster på Linkedin. Se gjerne til min oppdaterte Linkedinprofil som er i evig bevegelse.

#kommunikasjon #endringsledelse
Det er i motgangen vi får teste ut våre verdier og vårt potensiale. Vi får en øvelse i å anerkjenne:
-  kraften i følelsene
- at det er jeg som har ansvaret for min personlige utvikling (og tilfriskningsprosess)
- viktigheten av selvstudium for å forstå og finne en vei ut av smerten
-  hva jeg trenger for å leve et mer helhjertet liv
- mulighetene som ligger i det å ha det ukomfortabelt en periode
- viktigheten av å kjempe for en god selvfølelse
- hva som skal til for å trene hardt og målrettet på det å ha god fysisk og mental helse, fri fra unødvendig stress og med fokus på mestring

Vi lever i denne endringsprosessen til den blir en vane. Vi gir oss ikke før vi har kommet frem til den brutale sannheten og ønsket om å leve et hehetlig og helhjertelig liv.
RESULTAT:
Vi lærer en masse om oss selv som vi ellers ikke ville vært i stand til, eller motivert til.

Noen kan til og med hevde at dett å vise sårbarhet er den største formen for mot i dagens samfunn.Da handler det ikke om å vinne, eller tape. Det handler også om å vise stort samfunnsengasjement. Som å bidra med ny innsikt for å kunne gjøre ulike satsinger på helsetjenester, helsekompetanse og selvutvikling bedre og bedre. Vi skriver en ny slutt på historien vår basert på hva vi har lært om oss selv etter å ha "hatt en annen og utradisjonell aktivitet "en periode. Er holdninger en del av vår kompetanse? Vår kompetanse har først verdi når den deles i likeverdig dialog - analogt og digitalt. Noe for alle kommunikasjonsledere å reflektere over når dere utviser 0 respos på mine henvendelser.

# trolling #fasader #dialogutfordringer
Verbet "to troll" (trolling) er opprinnelig en fiskemetode, hvor man sleper en krok med påsatt agn gjennom vannet og venter på at noe/noen skal bite på. En variant av fiskemetoden dorging. Tollheimen finnes ikke bare på internettet. Praksisen med trolling er et fenomen og definerer praksisen med å "lokke andre inn i meningsløse og tidssløsende diskusjoner". Et skikkelig troll på nettet skriver innlegg for å provosere og fremkalle hissige diskusjoner. Hatytringer er også noe nettrollene driver med. Det har vært noen av dem i det siste.

Jeg driver ikke med dette, selv om mitt engasjement i sosiale medier kan anta mange former. Noen synes nok at jeg er "skikkelig trollat", når jeg skriver mine tilbakemeldinger til representanter for profesjonen i helsevesenet. Der alle former for tilbakemeldinger blir sett på som "gjør stor skade". Det har vært representanter fra standen som har lurt på "hvorfor tok du kontakt med meg?", når jeg forsøker å komme innenfor fagmiljøer jeg har et spesielt samfunnsengasjement i.

Disse miljø har visst nok sine fasader å ta vare på. Glassfasader er skjøre greier. Jeg kan dette med å knuse fasader, men jeg kaster aldri sten i glasshus. Fasader er en asymmetrisk innretning hvor ingen informasjon slipper inn, som ikke stemmer med filtret. Konstruktive tilbakemeldinger er eksempel på slik informasjon. Filtrene stopper alle forsøk på dialog og svar på relevante spørsmål, også i den digitale fremtiden hvor fokuset er tilgjengelighet mulighet for dialog med svar på spørsmål på tvers av fagområder blant annet.

Jeg er så heldig at mange har sjekket ut min profil på Linkedin. Statiskikken er imponerende, og jeg er evig takknemlig. Jeg har blitt vurdert, også av dem som lever bak fasader. Jeg ser jo hvem dette er, men jeg kommer ikke bak fasaden for "en uforpliktende samtale om kompetanseprofil og evnt felles interesser". Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med dette, også når mobiltelefonnummer er mangelvare på deres Linkedinprofiler? Hvem er det egentlig som kontrollerer disse fasadene?

#trening #personligutvikling
I motgangen vokser vår styrke og muligheter til læring, om vi velger å ta de konstruktive og harde valgene for å reise oss igjen. Mye av det vi hører om mot i dag er lettvint retorikk, som kamuflerer personers frykt for ikke å bli likt og opprettholde et image av status og komfort.

Å jobbe med personlig utvikling er hardt arbeid. Ja det er du selv som må gjøre jobben. Du må være villig til å feile, utholde smerte, skuffelser og anger - for deretter å makte å reise deg igjen og komme stryrket ut av dette. Jeg har lært masse om meg selv. Jeg har jobbet og trent hardt mer enn 3 år med det som er en helhetlig biopsykososial trenings-, lærings- og utviklingsprosess. Med fokus på:

Biologisk (nevrobiologi, smerter og funksjon, kroppslige fornemmelser, muskel og skjelett).
Psykologisk (tanker og følelser, personlighet, kognitiv stil, smerteforståelse og atferdsrespons).
Sosial (mot, dialog, kommunikasjonsatferd, relasjoner og nettverk av tilknytninger og kultur).
Resultat (ansvarlig aktør, mål og målparametere, kompetanse, døgnrytme og bevegelse mot mål).

Hvordan kan jeg løfte inn min unike kompetanse i nye virksomheter som vil ta ibruk min unike kompetanse, personlighet og samfunnsengasjement?:


  1. Jeg kan raskt sette meg inn i nye problemstillinger, markeder, målgrupper osv for å omforme kunnskapen til mål, strategi og aktivitetsplan.
  2. Jeg har gode evne til analytisk tenkning, samt se sammenhenger og løsninger.
  3. Jeg går for å være både målrettet og handlekraftig med gode samarbeidsegenskaper.
  4. Jeg har fokus på løsninger i nåtid og kan skape resultater raskt iht definerte mål.
  5. Jeg går ikke av veien for å gå alle stegene i utviklings- og endringprosessen sammen med mine dyktige kolleger i hele verdikjeden.
  6. Jeg er proaktiv og fremoverlent og ønsker å bidra i den videre utviklingen.
  7. Jeg liker ha ansvar og vil gjøre alt for å komme i mål.
  8. Jeg er vant med at forretninger er i kontinuerlig utvikling med å ta i bruk morgendagens teknologi. 
  9. Jeg har en aksjonsrettet forskningstilnæring til utviklingsoppgaver. Utvikling basert på å ta i bruk ny teknologi og kunnskap følges av en plan for forankring, kommunikasjon og utviktling av godt pykososialt arbeidsmiljø.
  10. Jeg ser lett muligheter og er villig til å utfordre det etablerte. Jeg er modig og godt vant til at det blåser motvind fra alle kanter når resultater helst skulle vært levert i går.
Så kan jeg jobbe med det jeg synes er aller morsomst:
  1. Omforme virksomhetens satsingsområder og overordnede målsettinger til strategi og (kommersiell ?) suksess.
  2. Merkevarebygging ved å etablere og sikre konkurransefortrinn gjennom ny innsikt og forståelse for markeder, digital teknologi, målgrupper og interessenter. Tjenester, B2B og B2C.
  3. Resultatorientert prosjektledelse for viktige strategiske utviklingsprosjekter. Muligheter for å forankre utvikling og implementering i en omfattende prosjektorganisasjon.
  4. Forretningsutvikling og det å ta i bruk morgendagens teknologi i morgendagens tjenester og produkter. Engasjement i å bidra til prosessorientert utvikling av organisasjon med fokus på kultur for kommunikasjon og psykososialt arbeidsmiljø.
  5. God strategisk kommunikasjon er viktig for en virksomhets suksess. Også når det er ønskelig med et "digitalt løft".

All forskning viser at man får til en relevant utvikling om man kan anerkjenne nederlag, har evne til å ta imot tilbakemeldinger og gi mer enn du tar. Akkurat dette siste er mitt fokus i jobbsøkeprosessen fremover. Så kan jeg avslutte et viktig kapittel i mitt liv og virkelig få til, slik som Gabriella formulerer dette i sin sang (siste vers) å lykkes. Denne gangen på nordnorsk til minne om 6 gode år nord for polarsirkelen:


Æ vil leve lykkelig
for at æ e mæ
Å få være sterk og fri
Sjå når natta går mot dag
Æ e her og mitt liv e bare mitt
Og den himmelen æ trudde på
ska æ søk mot, og finne nå

Æ vil kjenne æ har levd mitt liv

Skal vi ta en prat?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar