mandag 9. september 2019

På jakt etter bred kompetanse? Tar du utfordringen med å åpne opp for at det finnes gull som ikke synes ved første øyekast?

Jeg har bred erfaring og kompetanse med evnen til å absorbere og bruke ny teknologi i å løse fremtidens utfordringer. Utvikling på alle områder av teknologi, fag, marked, forretning;verdikjede og kommunikasjon har stått sentralt gjennom en mangfoldig karriere. Listen er lang når teknologi, kompetanseutvikling og utvikling av marked, merkevarer og lederskap har stått sentralt sammen med ansvar og økonomiske målparametere. Dette er akkumulert kunnskap fra beste praksis gjennom en mangfoldig karriere med mye ansvar på strategisk og operativt nivå. Det har vært mange "nyopprettet lederstilling i strategi- og mediedivisjonen eller markedsavdelingen". Eller utviklingsprosjekt som aldri har vært utlyst. Det gir mange muligheter for en prosjektleder med stort engasjement, og som gjerne vil oppleve, atter en gang at "her får du en samfunnsviktig rolle og vi garanterer en spennende arbeidshverdag i flotte lokaler".

Ja, jeg vil sette umåtelig pris på å bli invitert til en jobbsamtale, og vil gjøre mitt absolutt beste for å få og beholde jobben lenge. Så kan jeg vise hvordan jeg praktiserer min evne til å sette meg inn i nye problemstillinger og bransjer for å finne løsninger mot ønsket resultat for virksomheten. Jeg er av dem som jobber med å komme i mål mot definerte resultater. Jeg jobber ikke i timer eller %. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at "endelig er det noen som har forstått hva vi har snakket om i alle år" når jeg har jobbet med store strategiske satsingsområder, som kommunale satsingsområder. Jeg kan mye om mange fagområder, også innenfor helse og velferd. Som den gang jeg hadde ansvaret for forebyggende oppvekstplan i Bodø Kommune. Dette var starten for mitt engasjement i viktige samfunnsoppgaver, som nettopp helse og velferd for barn og voksnes beste.

Det er spennende å lede prosjekter i større strategiske utviklingsprosesser både i privat og offentlig sektor. Nå er min interesse også et engasjement for digitalisering og det å være med på den digitale utviklingen slik jeg formulerte dette i forrige bloggpost. Det er mange muligheter ved å ta i bruk morgendagens digitale teknologi. Teknologi handler om ferdigheter og dyktighet. Det handler om praktisk anvendelse av kunnskap, vitenskap, systemer og teknikk i den hensikt å løse utfordringer og utføre en særskilt viktig oppgave for våre brukere, kunder osv. En utfordring er å anvende vitenskapelige resultat for å nå mål, slik jeg har praktisert dette med aksjonsforskning og - læring i utviklingsprosesser.

Teknologien påvirker oss mennesker i hvordan vi tilpasser oss det miljøet vi ferdes i. På jobb og i fritiden. Dette er viktig når vi snakker om digital utvikling for fremtidens virksomheter og merkevarer. Et godt miljø er viktig for å involvere medarbeidere til å dele erfaringer og lære sammen med en form for progresjon mot mål. Erfaringer er en ressurs som kan brukes om igjen og om igjen. Kjennskap til ny vitenskap, fakta, fenomener og informasjonsystemer kan benyttes med en god hensikt. Kunnskapen er sosial og tillit er viktig for å spre kunnskap i nettverket av informasjon som er organisert i arbeidsmiljøet og i den verdifokuserte kommunikasjonskulturen.

Kunnskap handler også om oppfatninger, og derfor er det bare tenkende vesener som kan ha kunnskap. Maskiner og digitale løsninger har et lager av informasjon som kan deles. Dette er informasjon som er kodet inn i systemet, og det fungerer som "hva slags informasjon du koder inn, vil du få ut" i form av svar og løsninger. Da må vi ta utgangspunkt i de skjematiske spørsmål som er utgangspunkt for å definere den teknologien som skal representere virksomhetens DNA.
Slik må alle som er opptatt av digitalisering, tenke grundig gjennom hva slags fakta som kan overføres til digitale løsninger. Hva vi skal kode inn i "maskinen". Finne mangfoldet av spørsmål som krever sitt svar. "Maskinen" vil bare kunne gi oss tilgang til informasjon og svar på standardspørsmål fra de personer som har samarbeidet om de tekniske løsningene. En maskin eller en robot vil aldri kunne være et tenkende vesen. Skal vi jobbe sammen for bedre løsninger, må vi ha en dialog om relevante og nye løsninger. Derfor er det viktig at digital teknologi ikke representerer noe enten eller. Heller "ja, takk begge deler". Ulike chatbooter kan bare svare på standard (og innkodete) spørsmål. Kanskje Chat til kundeservice er en bedre løsning for din bedrift for å få fornøyde kunder?

Det vil alltid være aktuelt for brukere;kunder;målgrupper å få svar på spørsmål utenfor malen. Da handler det om å finne enkle løsninger som kan gi svar, f.eks gjennom optimal bruk av sosiale medier. Digitale løsninger handler også om tilgjengelighet, 2-vegs dialog og nettverk, hvor vi alle streber etter å høre til en gruppe, et miljø. Hva som ligger i "gi oss et digitalt løft" er ulikt for de ulike virksomheter som er opptatte av dette. På denne måten er personer, organisasjon og prosessorientering av hele verdikjeden viktig å rette fokuset mot. Det betyr at hele virksomheten må delta i den digitale utviklingen, og ikke bare kommunikasjonsavdelingen. Skreddersøm og ulike variable varierer i stor grad i ulike virksomheter. På samme måte som vi er ulike personer som kommuniserer, og vi forstår, misforstår, tolker og fortolker budskapet (innholdet i samtalen, saken) på vår unike måte. Ja - det er rom for å bli misforstått rett.

Mestring av bedriftens kollektive kunnskap vises gjennom nyskapende bruk mot definerte mål. Derfor blir digital utvikling en kontinuerlig prosess med å ta i bruk morgendagens teknologi til definerte formål. Alle må forstå dette. Når denne kunnskapen tas i bruk for å løse oppgaver i konkrete situsjoner, er det viktig at dette samtidig stimulerer til videre læring og kompetanseheving. Dette er en spennende dynamikk. Hvor spennende er det ikke å bidra ti utvikling av strategiske prosjekter, digitale løsninger, tjenester og satsingsområder med ulike aktiviteter for å nå definerte målsettinger?

Hva tror du? Skal vi ta en prat?

Funfact: En person som har en kvalifisert utdannelse innenfor teknologi, kalles vanligvis en sivilingeniør. Jeg er en slik teknologisk fagperson. Sivilingeniør innenfor Industriell Økonomi og Teknologiledelse, bygger på et mangfold av vitenskap og tekniske fagdisipliner, som:
- programmering og systemering av IT-systemer
- teknologiutvikling som kjemitekniske prosesser
- organisasjons- og ledelsespsykologi. inkl prosjektledelse
- aksjonsforskning og -læring i endringsprosesser, inkl psykososialt arbeidsmiljø
- strategi og utviklingsprosesser (hele verdikjeder)
- markedsføring og kommunikasjon
- økonomi, finans, regnskap, statistikk, spillteori
- juss
- prosjekter og diplomer utviklet og formulert i samarbeid med virksomheter. Min ble trykket opp i 3 opplag og handlet om å Ta ibruk ny teknologi til å produsere skolebøker.

Jeg har vært med på den teknologiske utviklingen gjennom et langt arbeidsliv. Jeg har sittet på alle sider av bordet hva angår merkevare-, organisasjonsutvikling, kommunikasjon og forreningsutvikling forankret i strategiske endringsprosjekter.  Jeg går for å være proaktiv, kreativ, løsnings- og resultatorientert. Jeg er god på å drive frem saker selv om det blåser motvind fra alle kanter. Jeg kan lett se muligheter og utfordre det etablerte.

Jeg representerer en breddekompetanse som kan være vanskelig for dine nåværende medarbeidere å matche. Jeg vil lykkes med min unike kompetanseprofil, personlighet og samfunnsengasjement. Klarer vi å utnytte hverandres kompetanse, får vi sammen til å komme opp med flere og mer innovative løsninger. Da står vi bedre rustet til å møte de utfordringene som kommer. God kommunikasjon i denne sammenhengen, handler også om å akseptere alt Vi ikke vet fra før. Hvordan kan vi spille hverandre gode?

Skal vi gjøre et forsøk?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar