mandag 3. februar 2020

Er du rustet til å tåle egenmedisinen?

Livet er ikke alltid forgylt, og plutselig så kan det skje det som ikke skal skje. Man kan bli syk. Man trenger å være i en annen aktivitet for en tidsperiode. Ja - så blir vi alle også eldre med tiden. Hvor lett er det å komme tilbake til karrieren når man har passert 50? Her er noen elementer å reflektere over:

#Vilikke
Det er flere som tar til orde for at det er en aldersdiskriminering i arbeidslivet. Arbeidsgivere driver med det som også kalles homososiale ansettelser; Man ansetter personer som er like "kunnskapsrike", i samme alder og med samme kjønn som en selv. Det er sikkert flere årsaker til dette.
Da kan Vi som har passert 40 år bli ansett som eldre arbeidstakere. Uansett bred kompetanse og motivasjon for å bidra positivt. Ja - jeg har faktisk hørt dette uttrykt flere ganger i engasjerte nettverksamtaler. Min samtalepartner snakker da gjerne om at alder er et tall. For å ikke krenke meg?

#Viinkluderer
Kampen om de beste hodene har aldri vært hardere, og den kommer til å bli tøffere. De fleste bransjer og virksomheter vil i økende grad bli kompetansedrevne. Altså man trenger engasjerte arbeidstakere med bred erfaring som vil bidra til læring, utvikling og innovasjon. Da kan det være smart å inkludere arbeidstakere som har erfaring med læring, utvikling og innovasjon. Som har gjort dette før og har prosesstilnærmingen i margen. Disse kan også bidra til å utvikle hensiktsmessige arbeidsmiljø for:

  • Mangfoldig kompetanse og alder hvor vi er virkelig engasjert i jobben. Vi har lite sykefravær.
  • Kommunikasjonskultur hvor vi kan ha gode samtaler ansikt til ansikt for å utvikle oss sammen. Vi er lojale mot arbeidsgiver og kollegaer.
  • Et inkluderende miljø med trygghet, og hvor vi har tålmodighet til å stå i krevende endringsprosesser når det blåser motvind fra alle kanter.
  • Å redusere stressnivået på jobb. Med et mangfold av kompetanse og alder, blir det mindre stress, flere perspektiver og større utholdenhet til å stå i motgang --> før noen furter og påstår at det er krise, siden ..... man ikke får det slik man vil (slik våre forbilder av stortingspolitikere gjør det..).
  • Fokusere på kompetanseprofil, personlighet og kapasitet før på alder.

#Stressfri 
Vi er bare mennesker. Jeg er bare et menneske. Vi har alle behov for å tilhøre et arbeidsmiljø hvor det er krav til hva vi kan prestere. Et miljø hvor vi blir både sett og verdsatt for våre bidrag. Jeg skulle gjerne snakket med dem som driver denne antatte aldersdiskrimineringen i arbeidsmarkedet. Ser dere på sykdom som "latskap", på alder 50+ som "uegnet", og som skal straffes? 

Vel - om du skulle bli utsatt for denne "egenmedisinen" så kan dette bli stressreaksjonene du må leve med:
  • Dette er en ny situasjon man ikke forstår hvorfor, og hvordan man kan løse. Er det noe med min karma?
  • Vår sosiale hjerne er på høygir og gir oss følelsesmessige reaksjoner som sinne, fortvilelse, skamfølelse og frykt med bekymring for den økonomiske fremtiden.
  • Anspent. Klarer ikke å slappe av. Sover dårlig.
  • Fysiske plager. Ulike kroppslige reaksjoner og utmattelse.
  • Stor risiko for at Selvfølelsen får seg en knekk.
  • Man trenger en ventil for å tåle stressbelastningen. Det forskerne anbefaler er fysisk trening og sosial kontakt med venner. Man blir altså mer sosial og setter umåtelig pris på dem som tar seg tid.
#Inkluderingsdugnad
Hvor bærekraftig er egentlig denne samfunnsutviklingen knyttet til aldersdiskriminering i arbeidsmarkedet? Ja - det bli flere pensjonister som velferdsstaten skal støtte økonomisk fremover. Vi har alle sett statistikken. Og så har vi alle som er midlertidig utenfor arbeidsmarkedet (absolutt alle diagnoser er midlertidige..) Men hva er den faktiske pensjonsalderen? 70, eller 50? Jeg ser på alder kun som et tall. Hva med deg?

Jeg håper leseren vil ta disse opplysningene med seg videre på jobb:
--> Vår sosiale hjerne utvikler seg hele tiden mens vi lever vårt liv. 
--> Vår mentale kapasitet utvikler seg når vi går inn for det. 
--> Hjernen er plastisk og fungerer som en datamaskin. Alt du putter inn blir der, og man kan oppgradere denne ved selvstudium, on-the-job-training og arbeidsrettet forskning og utvikling..osv. Her er det virkelig mange muligheter. 

Vi opparbeider oss kunnskap og erfaringskompetanse Vi som har vært innom helsevesenet,og oppdatert oss på all forskning og utvikling knyttet til vår helsemessige lidelser og utfordringer. 
Eller tatt et excecutive master-of-management kurs for å gjøre oss bedre forberedt til å fortsette karrieren. Jeg har ivrig benyttet meg av mitt omfattende nettverk i og utenfor sosiale medier for å samtale og få gode råd i prosessen videre. Jeg trives godt med mangfoldet av samtalepartnere og nyter godt av deres kompetanse og velmenende råd.

Når vi trener på treningsstudio, så er det hjernen som har best effekt av treningen, enten vi trener styrke eller kondisjon. Forskningen er entydig. Om vi sover nok, så vil vi ha en helt annen hjerne når vi våkner morgenen etter. Vi kan supplere treningen med at de mange unike yoga-, pilates og meditasjonsteknikker for å kunne trene mindfulfitness og utnytte treningsaktivitetene optimalt. Da vil vi få en optimal utvikling av vår viktigste datamaskin: vår mentale kapasitet. Det er altså fullt mulig å utnytte mulighetene gjennom "annen aktivitet" fullt ut for å komme bedre rustet til jobb, karriere og videre utvikling med innovasjon.

Jeg er i hvert fall ung til sinns etter min fokuserte arbeidsrelaterte personlige forskning og utvikling. Slik jeg har beskrevet denne i denne bloggen. Jeg vil tilbake til 100% full jobb og karriere. For da blir jeg tatt seriøst. Det gjør jeg ikke fra hjemmekontoret har jeg erfart. Jeg er supermotivert til å bidra til å forretningsmessig utvikling og gjennomføring av strategisk viktige endringsprosjekter i tverrsnittet helse, politisk satsing, velferd, kommunikasjon og merkevareutvikling:

  1. Jeg har bred og mangfoldig kompetanse, med relevante resultater jeg kan videreføre i ny jobb.
  2. Jeg er spesialist på endringsprosesser og strategiske utviklingsprosjekter. Er vant med å gjøre stor suksess. I forrige bloggpost beskriver jeg hvordan jeg er opptatt av å forankre prosjekter.
  3. Jeg jobber for å skape gode resultater sammen med engasjerte kollegaer. Jeg jobber ikke i timer, eller %.
  4. Jeg har alltid målet i sikte og jeg kan ha flere tanker og baller i luften samtidig.
  5. Jeg er fremoverlent, proaktiv og supermotivert for å gjøre meg fortjent til tilliten.
  6. Jeg jobber konstant med å utvikle meg. Trener som en toppidrettsutøver og er vant med både krav og forventninger til mine prestasjoner på flere arenaer samtidig.
  7. Jeg er lojal og har en sosial utadvent fremtoning.
  8. Jeg er alltid godt forberedt til møter og samtaler. Jeg er kjent for å gjøre en grundig jobb og være utelukkende opptatt av kvalitet.
  9. Jeg har lært å kommunisere godt med alle omkring meg. Jeg blir inspirert av å jobbe sammen med unge lovende kompetansepersoner. (VI som har vokst opp uten sosiale medier har lært oss å kommunisere ansikt til ansikt med våre medmennesker og vi har empatien intakt).
  10. Jeg er av den åpne og ærlige typen og jeg vet jeg passer inn, uansett hvordan arbeidsdagen ser ut hos dere. Jeg vil alltid være PÅ jobb!
Nei, og jeg skal ikke hente barnehagen eller være hjemme med syke barn...

Jeg vet ikke hvor mange stillingsbeskrivelser som allerede i andre avsnitt formidler at: 
" Mangfold og inkludering er viktig hos OSS. Vi er opptatte av mangfold, og ønsker å være en arbeidsplass som speiler folket. Vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personpolitisk mål om å inkludere personer med nedsatt funksjonsevne og personer som har stått uten arbeid eller utdanning i lengre tid, og vi legger arbeidsplassen til rette om det trengs. Om du oppgir at du har innvandringsbakgrunn, nedsatt funksjonsevne eller hull i CVn, kan disse opplysningene bli brukt til statistikkformål". 

Det er jo helt supert!!

Men er dette faktisk mulig å få til, eller er dette kun ren PR?

Skal vi ikke bare ta en jobb- prat?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar