torsdag 13. februar 2020

Friheten til å LYKKES er en selvforsterkende prosess der effekten sprer seg som ringer i vann.

Skal vi gjøre et forsøk på å lykkes sammen? 

Alle vi som er opptatte av å være menneskelig nær og faglig sterk. Vi engasjerte kompetansepersoner; rådgivere som av hele vårt hjerte vil bidra til å forbedre tilbudet av helsetjenester. Bidra til denne satsingen på psykisk helse og rusbehandling som vi hører så mye om i alle medier. Fra Regjeringen, fra Erna Solberg og fra Helseministeren. Der vi på Twitter hører om at det motsatte faktisk skjer. Er Bent Høie i gang med å spre falske nyheter?

Er brukerperspektivet noe verdt når Universitetssykehuset skal utvikle sine helsetjenester?

Jeg har et stort engasjement til å bruke mine faktiske erfaringer fra siste års erfaringslæring med å jobbe med å få bedre helse med en biopsykososial tilnærming. Jeg har jobbet hardt med:

Mentaltrening som gjør meg sterkere enn hverdagen min  (bokprosjektet).

Det har vært en bratt læringskurve med all jobbingen rettet mot å ha det bra med å skape mitt liv. Jeg har fokusert all min energi mot å trene meg frisk fra en spiseforstyrrelse og stresset rundt kroppspresset, som jo betyr at jeg HAR HATT et anstrengt forhold til mat, måltider, strengt treningsregime og mangfoldet av selvforbedringsprosjekt. Jeg har vært FLINK PIKE lenge nok nå. Nå vil jeg bruke mine erfaringslæring, unike kompetanseprofil og personlighet i bruk i ny virksomhet. I full jobb igjen.

Jeg jobber meg sterkere enn hverdagen min, dag for dag hele uken. Det begynner å bli ensomt på hjemmekontoret. Jeg har gjort omfattende research for å være trygg på at jeg er på rett spor. Arkivet utgjør 7 kasser på hjemmekontoret.

Helsekompetanse er personers evne til å forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helsetjenesten 
(Nasjonalt kompetansesenter for læring og mestring innenfor helse, www.mestring.no).

 Det som er viktig da, og som alle undersøkelser fra www.mestring.no viser, er at:

  • Vi må alle kjenne på at vi blir forstått og støttet av helsepersonell. 
  • Helsepersonell tar seg tid til å snakke med oss
  • Helsepersonell har kompetanse nok til å formidle god helseinformasjon. 
  • Helsepersonell har spesialkompetanse til å bidra til å gjøre oss friske.
  • Alle diagnoser får mulighet til helsehjelp. Slik at vi blir friske og kan fortsette i jobb igjen. 
Det legges opp til at vi skal ta ansvar for egen helse. Aktivt gå inn for å bedre egen helse. Slutte å være passive mottakere. Da er det mange veier til å bli frisk, som min erfaring tilsier. Det finnes et mangfold av løsninger på veien mot mål. Mange fagmiljøer man kan kontakte, ikke bare helsetjenesten. Jeg liker at vi tar ansvar for egen utvikling. Det fokuseres mye på:

  • psykiske utfordringer og - lidelser
  • rus (alkohol, narkotika og tobakk) problemer
  • stressmestring
  • redusert selvbilde og livskvalitet --> ensomhet og selvmordsforebygging
  • overvekt med sine fysiske utfordringer (inaktivitet er helseskadelig).
  • bærekraftige løsninger. For meg betyr det at alle helse- og velferdsytelser (løsninger) må være midlertidige. Vi kan ikke kreve at de skal vare livet ut.
Hvordan kan jeg få mulighet til å praktisere mitt samfunnsengasjement til bedre helsetjenster?

Jeg har mangfoldig bred erfaring for å kunne jobbe som spesial-/senior rådgiver innenfor Helse- og omsorg: 
  1. omforme overordnede mål og strategiplaner til operative planer.
  2. prosessledelse (endringsprosjekter)  --> organisasjonsutvikling mot definerte utfordringer.
  3. markedsorientert forretningsutvikiling (inkl bærekraftig innovasjon).
  4. utvikling av tjenestekonsepter (inkl utvikle kompetanse hos personell) mot definerte målgrupper (pasienter;diagnoser).
  5. omfattende mål-plan-resultat fokus på utvikling og drift (gjennomføre beslutningsprosesser).
  6. kan kommunisere tydelig og motiverende med alle kollegaer, uansett hvor de befinner seg i organisasjonen --> skreddersydd forankring.
  7. samhandling "børs-katedral". Jeg tror det offentlige helsevesen trenger innspill fra oss med erfaring fra det "private vesen".
  8. bygge god kommunikasjonskultur for å kunne kommunisere og samhandle på kryss og tvers av fagmiljø og hierarkisk organisasjon.
  9. bred ledererfaring (ulike nivå, inkl toppleder).
  10. beslutningsprosesser som inkluderer politisk påvirkning i offentlig sektor. 
Skal vi samarbeide om å lete etter tegn på fremgang?

Det å lykkes sammen er en selvforsterkende prosess som sprer seg som ringer i vann. Vi er alle skrudd sammen av positive egenskaper. Om vi formulerer oss i en positiv kontekst, kan vi skape nye vaner og bygge trygghet for at vi kommer godt i mål. Dialogen vi har sammen som likeverdige voksne mennesker bidrar til samhandling og mestring. Jeg liker å bevege meg framover og definere hva som skal fange min oppmerksomhet. Det er mange veier til å bli en god rådgiver, om jeg bare får muligheten til å komme innafor for å kunne vise hva jeg faktisk duger til. Som rådgiver har jeg:
  1. Et analytisk blikk for å omforme utfordringer til mål, strategi og løsninger.
  2. Konstant fokus mot forbedringer --> utviking og innovasjon for person, team og organisasjon.
  3. God forretningsforståelse. Kan snu meg raskt og synes at hektiske dager er gøy.
  4. God med folk på alle nivå.
  5. Vant med krav til prestasjoner og "toppidrett" --> kompetanse og prestasjoner på masternivå.
  6. Innsikt i mediebildet, Har bred erfaring fra ulike mediekampanjer og oversikt over digitale sosiale medier og deres potensiale.
  7. Innsikt i det politiske landskapet --> jeg skulle gjerne hatt Helseministeren i tale om denne såkalte "satsingen på pakkeforløp i psykisk helsevern".
  8. Jobber godt på alle nivå mål - strategi - operativt - planmessig og systematisk "opptatt av kvalitet i alle ledd".

#jobbsøk #kommunikasjon #nettverksbygging

Jeg er heldig som har et omfattende nettverk i sosiale medier. Utfordringen er å gjøre om gode nettverkskontakter til samtaler for å se om vi har felles interesser. Jeg har bygget min karriere på nettverk, og jeg er heldig som har kompetansepersoner som bruker tid og gir meg tips og leads for å komme videre. Det er mange spennende stillinger annonsert også, og noen ganger ser jeg jo at jeg kanskje har det som trengs, men så er det dette med alder da? Noen gange trengs bred erfaring som medmenneske også for stå i motvinden som følger av omfattende strategiske endringsprosesser.At det kan være greit med kompetansepersoner som " harvært der før" . Og som ikke minst har jobbet på alle sider av bordet for kommunikasjonskampanjer mot interne og eksterne målgrupper.

Skal vi ikke bare ta en jobbprat?



* (Hektiske dager på det profesjonelle hjemmekontoret)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar