torsdag 7. mai 2020

Hverdagshjernen på hjemmekontoret - hvordan går det med Koronahelsen?

"The only source of knowledge is experience", Albert Einstein.

Det er spennende dager på hjemmekontoret med ulike kompetansehevingsprosjekt.  Det er inspirerende å gjøre forsøk på å utvikle mitt menneskelige potensial og fagkompetanse. Jeg har tatt oppfordringen med å bevege meg fremover langs ulike veier og med det oppdage nye muligheter for forbedringer. Jeg prosesserer store mengder informasjon fra ulike kilder og sammenstiller informasjonen med mine personlige erfaringer. Jeg jobber hardt med mental trening mellom slagene på hjemmekontoret og utegymmet. Klart jeg også er bekymret for fremtiden. Det er ikke mulig å unnslippe fra bekymringer og ubehag i nåtid mot ønsket fremtid. Så da har Koronafast representert en utviklingsmulighet for meg. Hvor bekymret trenger vi å være for å bli smittet med Korona?


"Den som i siste instans er ansvarlig for å ta vare på deg, og verdsette deg for den du er, er du", Fritz Perls.

Da snakker jeg ikke om alle connections (løse bindinger til personer) du har i sosiale medier på mobilen -->

I forrige bloggpost snakket jeg om skjermhjernen og om hvordan mobiltelefoner har en helt fantastisk evne til å aktivere menneskers belønningssystem og dermed tiltrekke seg oppmerksomheten vår. Dette går ut over hukommelse, konsentrasjon, språkevne, aktivitetsnivå og dermed kvalitet på søvn, fokus og muligheten til å bruke tid til å lære oss ting det tar tid å bli gode på. Derfor er min mobiltelefon ute av syn (og dermed sinn) når jeg jobber på hjemmekontoret og utegymmet. For når mobilen er i nærheten blir det kjedelig å gjøre så mye annet enn å scrolle i sosiale medier. Det er bare å ta en tur på Friidrettsbanen - se på alle som går på banen med nesen ned i mobilen og med hørselvern slik at de ikke blir forstyrret av dem som trener der. Når de heller burde legge fra seg mobilen og fokusere på treningen, spesielt kondisjonstrening for å sikre disse gode effektene av hard fysisk trening og aktivitet (dokumenter i omfattende forskning):


  1. Fysisk trening setter fart i nydannelse av hjerneceller, såkalt neurogenese. Denne effekten er viktig for at resten av hjernen skal fungere optimalt.
  2. Realisere tenkemessige ressurser, "alt som brukes utvikles" og vi blir også mer motstandsdyktig mot bakterier og virus. (Inaktivitet --> overvekt gjør har ikke denne effekten.).
  3. Intensiv kondisjonstrening øker og styrker at det skapes forbindelse mellom hjerneceller. Hjernen vår er plastisk og den utvikler seg hele livet.
  4. Variert styrketrening hvor du kobler på hodet i gjennomføringen av øvelsene, øker hjerneaktiviteten og renser hjernen for skadelige stoffer - stoffer man blir kvitt om man sover nok og med god søvnkvalitet. Uten mobilen på soverommet.
  5. Intens trening over tid, minst 45 min minst 3 ganger i uken, senker angstnivået. Fysisk aktivietet har dokumentert virkning på psykiske helse og - velvære. MYE mindre stresset.
  6. Hjernen belønner trening og aktivitet når du anstrenger deg og får pulsen opp med Dopamin og endorfiner. Viktig å få pulsen opp i minst 80% av max enkelte økter. Variasjon er viktig!
  7. Trening sørger for bedre blodgjennomstrømming til alle deler av hjernen --> hjernedelene kan ta opp mer næring ---> neurogenese og dannelse av nye hjerneceller --> hjernedelene blir sterkere og kommunikasjonen mellom dem bedre --> plastisiteten gjør at hjernen heler seg og øker evnen til å rekruttere ytterligere mentalkapasietet (fokus og konsentrasjon).
  8. Vi opplever bedre mental helse, selvfølelse, selvtillit, humør, muligheter for å øke innlæring og tenkemessige prosesser. Du får gjort mer på hjemmekontoret om du trener.
  9. Hard trening må følges av nok restitusjon (mindfulness, meditasjon), sundt kosthold (sunne proteiner, fett og karbohydrater) og nok søvn. 
  10. Sover vi nok, er hjernen av en helt annen kvalitet når vi vokner dagen etter. Hjernefunksjoner som er automatiske bruker få hjerneceller. Hjerneaktiviteten jobber mot likevekt --> de funksjonenen vi ikke trenger eller bruker, fases ut etterhvert.
Så jo bedre trent du er, jo bedre takler du stress og ulike utfordringer i hverdagen. Som det å være isolert og overlatt til å tilpasse deg en ny og mer digital hverdag på hjemmekontoret. Hvor godt nyter du av å trene ute etter konsentrerte jobbøkter på hjemmekontoret? Jeg har en disiplinert hverdag hvor jeg har delt de ulike jobbøktene inn i tidsperspektiv, og min arbeidsdag er ikke over før jeg kommer hjem fra trening. Steg for steg, dag for dag - hele uken.



"Trening er konsentrasjonsmedisin helt uten bivirkninger", Anders Hansen.

Effekten av trening er bedre jo lenger og mer intensivt du trener. Så da er det helt opp til deg selv. Det er viktig å jobbe variert. Med et minimum av disiplin for å få til dette, med fare for å bli for perfeksjonist. Det er mye god læring i kjølvannet av trening. Noen sier at mental vilje er mulig å utvikle med trening. En løpetur er egentid med muligheter for problemløsning. Vi beveger oss fremover mot mål og vi utvikler en tilstrekkelig bevissthet om hva som skal til for å realisere de ressurser som trengs. God helse og færre smerter er noen av bivirkningene. Det samme med evnen til å være her-og nå uten for store bekymringer for fremtiden. Vi får evnen til å lytte til oss selv, kommunisere og bli lyttet til. Dette gir oss en følelse av å høre til når vi gjenoppdager oss selv. Dette har en betydelig bedre helbredende effekt enn å fokusere på hva som foregår på mobilen. Kan anbefales!


"Når vi løper langtur tillater vi oss å føle, tenke og vurdere ulike kreative løsninger. Vi kan også snakke tydelig til oss selv for så å kunne handle klart. Den beste planen for deg oppstår fra deg selv".

Kan dette overføres til muligheter for å ha god helse, mestre den krevende hverdagen og livet, på tross av alt fokuset på å redusere smitte og fare for sykdom? Jeg har lest mange forskningsartikler om dette med å ta ansvaret for egen helse, og da er det disse elementene som dukker opp som viktige:


  1. Velge å være Ansvarlig Aktør i eget liv. Ta ansvar for å mestre ditt liv og utvikling.  
  2. Hvordan jobbe for å nå mål? Gjør du det du kan for å ha det bra?
  3. Hva gjør deg motivert? Hvilke motivasjonsdrivere mot å nå mål.
  4. Bruker du tid til å lære deg viktige ferdigheter og ting det tar tid å bli god på? Kunnskapsheving med papir og blyant har god effekt.
  5. VIKTIG: Redusere skjermtid (mobiltelefon, nettbrett, PC, TV). Mye skjermtid = stresset!!
  6. En aktiv hverdag består også av et program som inneholder fysisk aktivitet og trening.
  7. Unngå å bli avhengig av medisiner, personer og rusmidler. 
  8. Sørge for et godt og næringsrikt kosthold med fokus på sunne proteiner, fett og karbohydrater.
  9. Et godt støttende sosialt nettverk som også består av relasjoner hvor dere møtes ansikt til ansikt. Samhandling med de viktige personene rundt deg sikrer at du slipper å oppleve ensomhet. Så mange mulige sosiale mestringsarenaer1
  10. Mindfulness stressmestring og meditasjon hjelper på søvn og søvnkvalitet.Styr unna sovemedisiner.

Hvor mye aktivitet får du til hver dag?

Jeg er ute og driver med fysisk aktivitet hver eneste dag. På noen av dagene trener jeg som en toppidrettsutøver på Friidrettsbanen, og hvor pulsklokka mi måler aktiviteten. Jeg har klart fått bedre kondis og blitt mye sterkere som følge at at jeg har flytettet Treningssenteret til det jeg nå omtaler som utegymmet. Jeg er blitt en bedre løper og det kjennes helt fantastisk. De lange løpeøkten skal jeg nok bevare når treningssenteret åpner igjen. For jeg har god nytte av å bygge muskelmasse (som jo er forbrenningsapparatet vårt). Men det er en helt annen bloggpost. Uansett har det en kjempegod effekt på hva jeg får til på mitt profesjonelle hjemmekontor:

Jeg jobber hver dag mot viktige målsettinger som gir meg muligheter til et stadig bedre liv:

  1. Være en inspirerende skribent og forfatter --> Bokprosjektet - BioPsykoSosial Trening, sterkt hode i en sterk kropp.
  2. Fortsette som en anerkjent og verdsatt Faglig rådgiver og Prosjektleder --> Nettverksbygging og jobbsøk mot fagmiljø og virksomheter som vil ta min mangfoldige kompetanseprofil, personlighet og samfunnsengasjement i bruk.
  3. Bidra med kunnskap og innhold i ulike sosiale digitale medier - fokus rettet mot å kunne bidra i prosjekter som omhandler digital transformasjon og nye digitale løsninger for en optimal arbeidshverdag.
  4. Diskutere saker som opptar oss alle når vi møtes analogt eller digitalt. Nye relasjoner er spennende. Hvor mange relasjoner kan jeg bygge og bidra til? Følg meg gjerne :-)))
  5. Gjett om jeg gleder meg til at Operaklubben Harmoniq kommer i gang igjen etter stenging. Det blir helt fantastisk.
Så da håper jeg du har latt det inspirere til å komme deg ut i solen og trene vekk det noen omtaler som Koronakroppen - hvordan nå den ser ut!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar