torsdag 5. mars 2020

Glade vanvidd i det AGILE digitale arbeidsmarkedet.

Bare for Milenniumsgenerasjonen?

Med ett og annet sleivspark til oss alle som jobber iherdig med å komme innafor glassfasandene knyttet til det AGILE digitale arbeidsmarkedet. Det kan bli hett her på hjemmekontoret når jeg utfordrer glassfasadene rundt dette digitale arbeidsmarkedet. Det arbeidsmarkedet som handler om å finne og ta vare på de beste talentene.

Glassfasader er skjøre innretninger. De er asymmetriske innretninger hvor ingen informasjon - ei heller personer - slipper inn som ikke stemmer med filtret. Dette filteret er satt sammen med nye korte engelske beskrivende ord, som du visst nok må være i Milenniumsgenerasjonen (max-alder er 38 år?) for å forstå (engelsk siden det digitale språket er engelsk, ikke norsk:-))).


  • AGILE --> flat struktur med åpent demokrati, mange møter hvor alle skal mene noe om alt og alle og en aktivitetsplan varer kun kort tid. Veien blir til mens vi går den sammen, med fleksibilitet i alle retninger. Det er mye sosialt liv med lunsjer, middager og kompetanseheving. Det går fort i svingene, og alle er supermotivert. Kjempetrivelig - ja for jeg har vært ansatt i Startup, jeg da (rukket det også).
  • ONBOARDING --> legge til rette for at arbeidstakere skal få opplæring i jobben, mål og verdier og det sosiale liv i bedriften. Denne prosessen starter visst nok like etter at arbeidstakeren har signert arbeidsavtale, for at de såkalte stjernekandidatene skal (gidde?) å møte opp på jobben sin fra første dag.  
  • GHOSTING --> Når arbeidstakere blir for utålmodig og ikke møter opp til første arbeidsdag uten å si i fra. De dukker ikke opp og lar ikke høre fra seg. Forsvinner som spøkelser. Dette kan også skje om man bruker for lang tid til grundighet i rekrutteringsprosessene (lenger enn 23 dager til sammen).
  • MILLENIUM og SNOWFLAKES --> Man beskriver seg selv på en måte som skaper avstand til folk flest. Fokuset TOP OF MIND er alder med en øvre grense på 38 år.
  • SILENT TREATMENT --> Mitt bidrag. Det er det vi som er eldre enn 38 år og så langt i fra beskrivelsen stjernekandidat det går an å bli? Vi har det med å bli utsatt for ulike signaler på at "du er ikke velkommen her hos oss" med stillhet.Når vi tar mot til oss og foreslår en nettverkssamtale på bakgrunn av at "de fleste jobbene finnes i nettverket". Gode råd, men sløsing med ressurser?
Jeg lurer på om dere bruker slike beskrivelser for å sikre at det er bare yngre stjernekandidater - med en definert max-alder som forstår hva det er snakk om.


Du er jo kjempedyktig, og du får ikke jobbe hos oss!

Jeg har en bred og mangfoldig kompetanse fra 20 års engasjerende lærerik og resultatfokusert karriere (jmfr Linkedin). Mine mange samtalepartnere forteller meg at alder ikke er noe hinder - bare et tall, men så er det heller ingen fordel. Nå er det jo faktisk slik at det første du som potensiell stjernekandidat må fylle ut i den digitale og analoge CV-en faktisk er alder. Derfor blir din alder det første kriteriet for å bli vurdert. Kom ikke å si noe annet. Slik blir alder TOP OF MIND, som vi snakker om på merkevarespråket, hos alle som skal ansette talenter i ulike fagkategorier.
Jeg har søkt noen jobber hvor jeg må fylle ut en algoritme jeg opplever aldri formidler min faktiske kompetanse, personlighet og samfunnsengasjement. Bare for å se at kandidater som akkurat er ferdig med utdannelsen fikk jobben.

Jeg har da som et tilsvar til dette forsøkt meg med CV uten fødselsdato. For så å bli strengt instruert i at vi "opplyser om fødselsdato". Ja - da. Kommer virkelig bred kompetanse med en max-alder på 38 år? Er det bare Milleniumsgenerasjonen som kan karakteriseres som stjernekandidater på din arbedsplass? Finnes det ingen andre som kan beskrives som talenter?

Jeg vet at jeg kan være et troll noen ganger, og det er da lov å forsøke seg i det gode engasjementets ånd. Jeg lar meg vanligvis ikke affisere når jeg møter motstand og motvind. Jeg trives i all slags vær (og jeg har bodd 6 år i arktiske strøk..). Men nå begynner også jeg å bli litt sånn passe utålmodig.

SÅ --> jeg ville ALDRI finne på å ikke møte opp til min første arbeidsdag. Jeg ville også PÅ EGET INITIATIV ta ansvar for å gi jernet og gjøre jobben fra første arbeidsdag, siden jeg er vant til å ta ansvar for egen utvikling og trivsel. Jeg trives med mye ansvar, tillit og mange baller i luften.

Noen ganger detter ballene ned i hodet på meg. Da bare snur jeg meg rundt og forsøker igjen. Så da er jeg klar for neste utfordring på veien til å lykkes med å komme innafor glassfasadene! Jeg tar utfordringen med å knuse noen glassfasader, men jeg kaster ikke stein i glasshus.


Siden jeg var så syk da, så får jeg ingen jobb nå!

Vi har allerede hatt en samtale om hull i CVn. Jeg synes det er litt sånn i overkant ufint at hull i CVn på grunn av sykdom, KAN fortolkes som "feil som Noen må rette opp". Ja vi er bare mennesker og vi kan bli syke og vi kan gjøre feil. Jeg har diskutert dette inngående i min forrige bloggpost. Det må uansett være mulig å bli sett og hørt for den kompetansepersonen og medmenneske man faktisk er. Som har gått noen runder i livets harde skole. Jeg håper lesere av denne bloggen ser på det å ha jobbet seg FRISK også er ensbetydende med å ha vært gjennom en omfattende læreprosess, hvor vi har lært mye som engasjert medmenneske.

Vanligvis er dette stegene til en god ny fast jobb:

Spenning <--> Nettverkssamtale <--> Møter <--> Anerkjennelse --> Seier (i 100% full jobb, lønn)

Jeg for min del lever i stor Spenning og jobber for å komme i inngrep med kompetansepersoner i Nettverkssamtaler. Spenningen er å ta og føle på.  I mine Nettverkssamtaler får jeg gode råd knyttet til CV og profil og hvordan kommunisere min unike kompetanse og personlighet. Dette er nyttige samtaler og jeg er takknemlig for alle som stiller opp og vil ha en samtale med meg. OG der møter jeg glassfasadene:

Min utfordring er å klare å komme fra Nettverkssamtale til Møter om konkrete jobber (som prosjektleder for strategiske endringsprosesser) i fagmiljø og virksomheter hvor jeg kan praktisere mitt samfunnsengasjement i skjæringspunktet mellom digital transformasjon, næringsliv og poltikk. Jeg har også vært politiske rådgiver i kombinasjon med prosjektlederansvaret for omfattende kommunale satsinger. Noe som betyr at jeg kan jobbe med å forankre viktig kommunal politikk til faktiske løsninger der folk bor og oppholder seg på kommunalt nivå. Løsninger som startet med overordnet politikk på øverste nivå i statlige organer og kommunalt nivå. Kan virkelig en stjernekandidat som akkurat er ferdig med utdannelsen, uten praktisk jobberfaring - klare å håndtere et slikt omfattende prosjekt? Som ikke klarer å være politisk nøytral siden vedkommende har gått alle stegene i AP-skolen?


Hvor mange skreddersydde versjoner av CVn min må jeg utforme før Noen/Dere tar inn over dere hva som faktisk står der?

#Trollheimen 
Det ligger i vår sivilisasjon at vi tar vare på hverandre. Vi liker godt å delta i DUGNAD.

For to uker siden hadde vi en samtale i ulike sosiale kanaler om at "Vi må ansette Dem". Siden dette kom fra vår nye Arbeidsminister, så fortolker jeg dette utsagnet om at "Noen/Dere må ansette Dem". Hvor mange av OSS har han ansatt? Jeg synes det ikke er greit med en inkluderingsdugnad forkledd som PR-aktivitet. Og mange profesjonelle ansettere (rekrutterere) kastet seg på samtalen på Linkedin i PR-sammenheng. Jeg vet også at våre ministre har hatt stillingsannoser ute i 2019, uten at de nevner noen form for inkluderingsdugnad fra deres side. Hvor mange har VI ansatt?

Verbet "to troll" er opprinnelig en fiskemetode, hvor man sleper en krok med påsatt agn gjennom vannet og venter på at noe (noen) skal bite på. Dette er en variant av fisketeknikken dorging. Praksisen med trolling er et fenomen hvor man forsøker å "lokke andre inn i meningsløse og tidsløse diskusjoner". Et skikkelig nettroll skriver innlegg for å skape engasjement, kanskje for å provosere og fremkalle diskusjoner. En diskusjon for diskusjonen skyld --> Det var slik jeg oppfattet utspillet fra Arbeidsministeren. Det samme med alle andre som kastet seg på samtalen.

Det er alltid interessant å sjekke om samtalepartnere i denne PR-meningsutvekslingen  mener alvor - at de står for innholdet i PR-en ved å spørre om "hei - skal vi ikke bare ta en prat og se om vi har felles interesser". De fleste jobbmulighetene er i nettverket. Ja visst.

Og jeg fikk ikke noe svar nå heller. Det kan se ut som om jeg garantert skal bli møtt med 0 respons ("silent treatment"). Så det hjelper ikke å ha en skreddersydd analog og digital CV for ulike jobber når man ikke kommer videre til noen faktisk samtale om Møter. At det er alder som faktisk er det viktigste å sjekke ut før Noen vil ha en eller annen form for jobbsamtale med meg. Jeg synes dere like greitt skal være ærlige på dette (det er jo sosiale medier i et nøtteskal). 

Så siden jeg er av den tålmodige og fleksible personligheten så prøver jeg igjen. Igjen og igjen er mitt mantra. Jeg gikk kanskje litt selvsikkert ut i forrige uke når jeg formidlet at :"Jeg har bygget min karriere på nettverksmuligheter, og jeg er vant med å lykkes med nettverksamtaler". Jeg tar ansvar for situasjonen for å komme videre. Er faglig trygg med en profesjonell og uformell tilnærming. Jeg kan snakke med mangfoldet av alder, kjønn, ledere og kompetansepersoner. Lar meg lett inspirere. Jeg tar samtalen og jeg har sålangt etter 10 år på Twitter 45 000 tweets jeg står for.


Vi er jammen heldige som har oljen og alle pengene i oljefondet!

Vi kan ta oss Råd til at:
  1. 1 av 5 i arbeidsfør alder står utenfor arbeidsmarkedet.
  2. 1 av 10 i arbeidsfør alder er uføre - når absolutt alle diagnoser (med unntak av funksjonshemming) er midlertidige. Se forrige bloggpost!
  3. Vi har 2 arbeidstakere per pensjonist om noen år, siden kostnadene i vår velferdsstat er i "ferd med å løpe løpsk" (Nettavisen 20.2.2020). Hvordan blir det med en stjernekandidat per pensjonist?
  4. Unge potensielt dyktige småbarnsforeldre, får betalt for å være hjemme med barna, slik at barna kan "slippe"(?) å gå i barnehagen. Som jo er et viktig sted for inkludere våre "nye landsmenn".
  5. Hvor lett er det for disse såkalte "late Naverne å ta seg sammen å begynne å jobbe" når alle dørene er stengt?
  6. Motiverte, for tiden syke arbeidstakere, kastes ut av AAP fordi man står og står i helsekø. Når Helseministeren driver med en politiske styrt nedbygging av helsetjenesten (en annen bloggpost).
  7. FØR DERE DØMMER SYKE: Time-out på grunn av sykdom blir stadig lenger siden vår Helseminister bl.a satser på pakkeforløp i psykisk helsevern. Nå er det kun lettere lidelser som har rett til utredning og behandling i hele offentlig sektor, og ender du opp med en alvorlig diagnose (merkelappen som brukes) så får du mer eller mindre signert dødsdommen. Noe som garantert fører til utenforskap, selvmord, kriminalitet og fattigdom. (Her har jeg oppsummert siste ukers mediesamtaler og listene på Helsedirektoratet).
  8. Hva er den faktiske pensjonsalderen? 50 eller 70 år, eller den alderen du hadde når du - OH SHIT - ble alvorlig syk?

Hvordan blir da mulighetene med en mer grønn bærekraftig og digital økonomi for mulighetene i Velferdsstaten? Når alle grønne unge stjernetalenter hyler om at vi skal legge ned oljevirksomheten.

Skal vi ikke bare ta en jobbprat? OG du vil få en helt fantastisk PR-kampanje av dette når jeg formidler min suksess til mitt nettverk på 7000 :-)))





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar